قوانین کسب‌ وکار الکترونیکی 

برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی در ایران فارغ از ابعاد فنی و غیره برای ابعاد قانونی آن نیز مراحل مختلفی وجود دارد .

در این مقاله سعی داریم اقدامات کلی و ضروری برای شروع کسب‌ وکاراینترنتی را با هم بررسی کنیم .

دریافت نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک، نشانه‌اي نمادين است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکی  صادر شده و به کسب و کارهاي مجازي مجاز(کسب و کار اينترنتي و موبایل) با هدف ساماندهي، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا مي‌گردد ؛ اين نماد پس از بررسي درگاه‌ (وب‌سایت) و احرازهويت و صلاحيت مالک (حقيقی یا حقوقي) آن براي مدت يک سال صادر مي‌گردد.

 اولین مؤلفه برای تمایز کسب‌وکارهای اینترنتی و کسب‌وکارهای سنتی دریافت وجه از مشتریان به‌ صورت الکترونیکی است. هرچند چنین مؤلفه‌ای چندان نمی‌تواند وجه ممیزهٔ انحصاری تلقی شود. اما در حال حاضر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سنجه‌های شناسایی شناخته شده است.

از همین رو برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد وب‌سایت و یا اپلیکیشن شما باید امکان پرداخت الکترونیکی برای کالا و خدماتی که عرضه می‌نمایید را داشته باشد .

در غیر این صورت سراغ اینماد نباید بروید؛ زیرا اینماد به سایت‌هایی که امکان پرداخت الکترونیکی ندارند، نماد نمی‌دهد.

یکی از رایج‌ترین روش‌های پرداخت الکترونیک، درگاه‌های پرداخت الکترونیکی هستند که توسط شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها ارائه می‌شود.

باتوجه‌به بخش‌نامه‌های سازمان توسعه تجارت الکترونیک، بانک‌ها از ارائه درگاه مستقیم به کسب‌وکارهای آنلاینی که اینماد اخذ ننموده‌اند، ممنوع شده‌اند. از همین رو یکی از راهکارهای اخذ درگاه اختصاصی داشتن اینماد است.

اما برای اخذ اینماد بسته به نوع کسب‌وکار باید شرایطی را در وب‌سایت و یا اپلیکیشن خود اعمال نمایید که گاها چالش بزرگی محسوب می‌گردد.

استفاده از شرکت‌های واسطه 

دراین‌بین شرکت‌هایی وجود دارند که به‌عنوان واسط عمل نموده و در گاه خود را در اختیار شما قرارداده و کارمزدی از هر تراکنش شما دریافت می‌نمایند؛ تین شرکت ها برای پرداخت‌های الکترونیکی شما را از اخذ اینماد بی‌نیاز می‌کنند، هرچند که ممکن است برای سایر امور همچنان نیازمند اینماد باشید.

پروانه فعالیت (قوانین)  کسب و کار اینترنتی :

شاید یکی از پیچیده‌ترین مسائل درایران بحث اخذ مجوز یا پروانه فعالیت برای کسب‌وکار باشد، زیرا در حوزه‌های مختلف ده‌ها و صدها نهاد و سازمان متولی و ناظر برای اعطا مجوز فعالیت وجود دارد که شفافیت چندانی برای مراحل و مدارک متنوعی که مورد درخواست هر یک از آن‌هاست وهمچنین مدت‌زمان اخذ و اولویت‌های آنان وجود ندارد، اما برای فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین می‌توان به مهم‌ترین آنها یعنی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی اشاره نمود که در این فضا به‌عنوان متولی اصلی شناخته می‌شوند.

اتحادیه  کسب و کار اینترنتی چیست ؟

بنا بر اقتضائات کسب و کار های اینترنتی در سال ۱۳۹۶ به‌موجب ماده ۲۱ قانون نظام صنفی ایران، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی شکل گرفت تا به‌عنوان مرجع ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی اقدام به اعطا پروانه نماید .

هرچند بسیاری از کسب‌وکارها از لحاظ موضوع فعالیت یا نوع فعالیت مشمول قانون نظام صنفی نمی‌شوند و یا اینکه هنوزاختلافات جدیدی بر سر تمایز صنوف اینترنتی و غیراینترنتی مطرح است، اما همچنان این اتحادیه به‌عنوان یک مرجع نظارتی در این حوزه محسوب می‌گردد.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی، در فضای مجازی و بازاریابی شبکه‌ای (موضوع مواد ۲، ۱۲ و تبصره ماده ۷ قانون نظام صنفی مدارک لازم برای صدور مجوز کسب‌وکار اینترنتی به شرح ذیل است ;

 مدارک لازم برای صدور مجوز  کسب و کار اینترنتی :

الف)-عمومی:

– ارائه نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی.
– ارائه گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی.
گواهی اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده (موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم).
– گواهی گذراندن دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب‌وکار موضوع‌بند (ن) ماده (۳۰) قانون نظام صنفی.
– تأییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب‌وکار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر اساس قانون تجارت الکترونیکی و ماده (۳) اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی.
 -تبصره- دارندگان پروانه کسب در فضای حقیقی که متقاضی فروش محصولات واحد صنفی خود از طریق فضای مجازی نیز هستند، برای دریافت مجوز کسب‌وکار اینترنتی و اینماد صرفاً مکلف به ارائه این تأییدیه هستند.

– تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی.
– تصویر کارت پایان خدمت نظام‌وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل.

ب)– اختصاصی:

– پروانه تخصصی و فنی يا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور (برای صنوف مشمول تبصره ماده (۱۳) قانون نظام صنفی).
– مصوبه هیئت‌مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیرعامل یا یکی از صاحبان امضا مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت (برای اشخاص حقوقی).

نظام صنفی رایانه‌ای

در اجرای ماده ۱۲ قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای جهت نظم‌ بخشی وساماندهی فعالیت‌های تجاری رایانه‌ای مجاز، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشو باهدف تنظیم‌گری مناسبات بخش خصوصی و دولتی و مشارکت مؤثر در ساماندهی امور تجاری رایانه‌ای از تیرماه سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز نمود .

تشکیل پرونده مالیاتی

به موجب تبصره ۳ ماده ۱۷۷ صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهارماه از شروع فعالیت مراتب را به اداره دارایی محل فعالیت اعلام نمایند ، در غیر این صورت اداره دارایی در صورت اطلاع از فعالیت میتواند تا ۱۰ درصد نسبت به مالیات قطعی جریمه نماید.

 – فرم اطلاعات هویتی

– تصویر شناسنامه

– (اصل و تصویر) فیش بانکی عوارض

– ارائه سند در خصوص مالکیت یا اجاره‌نامه محل فعالیت

– سه قطعه عکس

– پیش ثبت‌نام کد اقتصادی

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

پیداکردن حوزه مالیاتی خود که آدرس شرکت در آن قرار دارد که از روی نقشه‌های نصب شده روی برد ادارات امور مالیاتی قابل انجام است .

تسلیم مدارک ذیل به حوزه مالیاتی مربوطه

 – کنترل مدارک و تأیید آن و تکمیل فرم درخواست کد اقتصادی قدیم توسط حوزه مالیاتی

 – مراجعه به واحد صدور کد اقتصادی و تحویل مدارک و فرم درخواست کد اقتصادی

– صدور کد اقتصادی و تحویل رسید آن به حوزه مالیاتی و درج مشخصات شما در سیستم توسط ممیز مالیاتی

– انجام پیش ثبت‌نام اقتصادی جدید در سایت www.tax.gov.ir و ارائه گزارش آن به حوزه مالیاتی

تشکیل پرونده بیمه

کارفرمایـان دارای شـخصیت حقیقـی بایسـتی پس از شـروع فعالیـت در صـورت به‌کارگیری نیـروی کار و به‌منظور بیمه‌کردن کارگران خـود، بـه نزدیک‌ترین شـعبه تأمین اجتماعی واقـع در محـدوده عملکـرد کارگاه مراجعـه و مـدارک دال بر محـل اسـتقرار کارگاه و همچنین کارفرما بودن شـخص را (اعم از فیـش بـرق، گاز، آب، پروانـه کسـب، سـند مالکیـت و یـا اجاره‌نامه) تحویـل دهنـد .

شـعبه تأمین اجتماعـی پـس از انجـام مراحل اداری، از محـل مربوطه بازرسـی بیمه‌ای به عمل‌آورده و پس از شناسـایی کارگاه و تعداد کارگران شـاغل در آن و در صـورت احـراز فعال‌بودن کارگاه، اقـدام بـه صـدور کد کارگاهـی و اعلام آن بـه واحـد درآمد شـعبه جهت تشـکیل پرونده کارگاهی خواهد نمود

پـس از تأییـد بازرسـی مبنی بـر فعال‌بودن کارگاه، کارفرما مکلف اسـت طبق مـاده ۳۹ قانون تأمین اجتماعـی، صورت مزد و حق بیمـه کارکنـان خـود را حداکثـر تـا آخرین روز مـاه بعد تحویـل سـازمان نمـوده و نسـبت بـه پرداخـت آن در مهلت مقرر اقدام نماید.

مدارک موردنیاز برای اشخاص حقوقی :

 1. نامه اعلام تأسیس شرکت

2.روزنامه رسمی کشور که آگهی تأسیس شرکت قرآن اعلام شده است

3. اساسنامه شرکت

4.  تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت

5. سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تأسیس شرکت بر حسب مورد (مانند اظهارنامه ثبت و موافقت اصولی)

 شعبه تأمین اجتماعی پس از دریافت مدارک انجام مراحل اداری ضمن تشکیل پرونده و اختصاص شماره کارگاه مراتب رابطه صورت کتبی به شرکت اعلام خواهد نمود.

پس از آن، کارفرما باید هر ماه لیست کارگران خود را تنظیم و به شعبه تحویل نماید.

به هنگام تحویل اولین لیست، باید تصویراصل شناسنامه تمام کارگران خود را به واحد نام‌نویسی شعبه ارائه نماید .

برای کسب اطلاعات و مشاوره با متخصصان حقوقی فینولا در تماس باشید .