خیلی وقت ها برای تولید یک محصول نرم افزار ی ساعت ها ،  روزها و یا حتی سال ها وقت صرف مینماییم؛ اما به محض اینکه  محصول ما وارد بازار می شود ،براحتی توسط رقبا کپی و یا مورد بهره برداری غیر مجاز قرارمی گیرد ، در واقع تمام زحمات چندین و چندساله تولید نرم افزار بردوش شما بوده است اما کام رقبا را شیرین می کند!

 ما همیشه توصیه می کنیم که  نوآوری های خود را از طرق مختلفی شخصی سازی کنید! شخصی سازی نوآوری ها باعث می شود که کاربران با شما ارتباط موثری داشته و با وجود رقبای متقلب بازهم میتوانند سره از ناسره را تشخیص دهند.

یکی از طرق شخصی سازی نوآوری ها برند سازی است، یعنی هنگامی که کسب و کار شما دارای یک لوگو و برند مشخص باشد ( به اصطلاح ما حقوقی ها علامت تجاری )،کاربران با این نشان انس و الفت خواهند گرفت و نوآوری های شما را بخوبی می شناسند.

هرچند توسط رقبا کپی شود اما این مساله هرگز باعث نمی شود که شما از حقوق قانونی خود برای ادب کردن رقبای متقلب  غافل شوید.

برخلاف تصور در ایران قوانین کپی رایت وجود دارد 

مجازات سنگینی برای نقض این حقوق درنظر گرفته شده است ! اما تفاوت  قانون کپی رایت در ایران  با برخی کشور های اروپائی  شاید بیشتر در مرحله اجرا و نحوه پیگرد آن است.

در ایران  پیگیری قضائی و پیگرد نقض حقوق کپی رایت منوط به شکایت شاکی خصوصی است این در حالی است . که در برخی کشور های اروپائی لزوما پیگرد قضائی لزوما با شکایت شاکی خصوصی آغاز نمی شود. با مشاهده نقض کپی رایت توسط  دستگاه های نظارتی نسبت به پیشگیری و یا جلوگیری از نقض این حقوق اقدامات لازم صورت می گیرد.

در هر صورت  برای اینکه بتوانید با متقلبان مقابله ی قانونی کنید و علاوه بر جلوگیری از فعالیت های غیر مجاز آنان به مجازات های قانونی و  پرداخت خسارات محکوم کنید پیش نیازش ثبت دارائی های فکری های کسب و کارتان است.

یکی از دارائی ها ی مهم کسب و کار شما محصولات نرم افزاری است که در اینجا بطور خلاصه فرآیند ثبت نرم افزار ها را توضیح میدهیم.

مراحل ثبت نرم افزار براساس سیستم کپی رایت

ابتدائا برای دریافت تاییدیه ی فنی نرم افزار به سایت سازمان فناوری اطلاعات  مراجعه کرده و از طریق منوی دریافت تاییدیه مراحل را پیگیری نمایید.
1. فرم های موجود در سایت را تکمیل نمایید.
2. دبیرخانه فرم ها را بررسی اولیه نموده و اصلاحات مورد نیاز را به اطلاع متقاضی می رساند.
3. پس از تایید عنوان نرم افزار ، متقاضی باید اسکن اصل مدرک اقرارنامه و تعهدنامه ی محضری و فیش بانکی را در سامانه آپلود نماید.
4. پس از بررسی های دبیرخانه، متقاضی می بایست مدارکی که در سایت به تفصیل مشخص شده آماده کرده و به صورت حضوری یا با پست سفارشی به دبیرخانه شورا تحویل دهد. این مدارک در 3 دسته قرار می گیرند: الف. مدارک تحویل دادنی کاغذی امضا شده (ممهور برای اشخاص حقوقی) ب. 2 لوح فشرده از برنامه ی رایانه ای اجرایی و 2 قفل سخت افزاری در صورت وجود ج. 1 لوح فشرده از مدارک تحویل دادنی الکترونیکی
5. پس از بررسی های دبیرخانه، آگهی تقاضای تاییدیه فنی با مهلت 2 هفته ای در سایت دبیرخانه ی شورا منتشر می شود.
6. پس از مدت مذکور و عدم وصول شکایت، دبیرخانه نامه ی استعلام تایید محتوی نرم افزار را به وزارت ارشاد ارسال مینماید. (2 هفته الی 3ماه این فرآیند زمان می برد.)
7. پس از دریافت تاییدیه ی بالا از وزارتخانه، حداکثر ظرف 3ماه نرم افزار در کمیته ی تاییدیه ی فنی، بررسی فنی شده و گواهی تاییدیه فنی صادر می گردد
8. تا 2 هفته پس از دریافت این تاییدیه می بایست برای درخواست ثبت به وزارت ارشاد مراجعه شود.
برای ثبت نرم افزار در وزارت ارشاد می بایست به سایت login.saramad.ir مراجعه شود.

مراحل کلی:

1. انجام فرآیند ثبت و نشر در سامانه ثبت و صدور شناسنامه نرم افزار
2. تحویل مدارک و نسخه های نرم افزاری به دبیرخانه
3. ارجاع نرم افزار به واحدهای بررسی و اعلان نتیجه در صفحه شخصی متقاضی
4. صدور مجوزهای درخواستی و اطلاع به متقاضی توسط مرکز
5. دریافت مجوزهای صادر شده و هولوگرام توسط متقاضی


با ورود به سایت بالا و تکمیل فرم درخواست رمز عبور و دریافت این رمز در ایمیل خود برای ادامه ی فرآیند به سایتlogin.softreg.ir وارد شده و با کلمه و رمز عبور وارد صفحه ی شخصی خود شوید. در اینجا پس از تکمیل اطلاعات نماینده( تمامی کاربران نماینده محسوب می شوند) از لیست نرم افزارها، اطلاعات مربوط به نرم افزار را وارد کنید. در مرحله ی بعد از منوی لیست درخواست ها ،مجوز مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.( برای گواهی ثبت ارسال باید به دبیرخانه باشد.)
این فرآیند مستلزم پرداخت هزینه هایی به حساب وزارت ارشاد نیز هست.
در پایان، از همین سایت برای دریافت هولوگرام در ادامه ی فرآیند بالا اقدام کنید.