حمله 51 درصد چیست؟

حمله به بلاک چین توسط گروهی از ماینرها که بیش از 50 درصد از هش ریت ماینینگ شبکه را کنترل می کنند

– مجموع تمام توان محاسباتی اختصاص داده شده به استخراج و پردازش تراکنش ها – حمله 51 درصدی نامیده می شود.
بلاک چین از فناوری دفتر کل نوزیع شده بهره می برد که داده ها را به صورت غیرمتمرکز ذخیره و ثبت می کند؛

به زبان ساده، بلاک چین لیستی از تراکنش های توزیع شده است که دائماً در حال به روز رسانی و بازبینی است.

 

شبکه بلاکچین غیرمتمرکز چگونه کار میکند؟

یکی از ویژگی‌های کلیدی بلاکچین این است که از شبکه‌ای غیرمتمرکز از گره‌ها(nodes) تشکیل شده است که یک بخش مهم برای اطمینان یافتن از غیرمتمرکز و ایمن ماندن یک ارز دیجیتال است).
یک بلاک چین از این جهت غیرمتمرکز است که هیچ فرد یا گروه مشخصی از افراد، شبکه بلاک چین را کنترل نمی کند. این تمرکززدایی از این جهت مهم است که همه شرکت کنندگان در بلاک چین باید در مورد وضعیت فعلی بلاک چین به توافق برسند.

پس قطعی شدن وضعیت یک بلوک اطلاعاتی مستلزم به توافق رسیدن یک شبکه کامل از تاییدکنندگان شبکه یا همان گره ها هستند.
فرض کنید میخواهید از کسی راجع به فیلمی که ببینید نظرخواهی کنید. اگر بخواهید از یک نفر بپرسید که آیا فیلم مدنظر شما خوب است و او پاسخ دهد بله، باز هم می تواند فیلم افتضاحی باشد .
اما اگر بخواهید از 1000 نفر مختلف در مورد فیلم بپرسید و همه آنها پاسخ مثبت دهند، شانس بسیار بیشتری وجود دارد که فیلم در واقع خوب باشد زیرا به اتفاق آرا تأیید شده است.
برای بلاک چین های اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین، این “اجماع” تضمین می کند که یک ماینر تنها در صورتی می تواند یک بلوک جدید از تراکنش ها را تایید کند که گره های شبکه در مورد اعتبار بلاک توافق کنند.
چنین الگوریتمی مانند منتقدان حساس فیلم در دنیای بلاک چین هستند:
منتقدان حساس فیلم جدید را تنها در صورتی می‌بینند که همه موافق باشند که خوب بوده است. با این حال، الگوریتم اجماع از «همه» می‌پرسد، صرف نظر از اینکه همه 10 نفر هستند یا یک میلیارد. اگر اکثریت موافق باشند که فیلم خوب بود، الگوریتم با آن موافق است.

فرایند عملکرد ماینر ها به چه صورت است؟

در مثال بالا، عبارت “همه” برای شبکه بلاک چین PoW به معنای تمام گره های ماینینگ( nodes) یا “ماینرها” است.
ماینرها با استفاده از ماشین‌های خود برای تولید کدی (معروف به هش) با یکدیگر رقابت می‌کنند که دارای تعداد صفرهای برابر یا بیشتر از هش هدف است (کدی که هر ماینر باید آن را شکست دهد).
هرکسی که هش برنده را تولید کند که هش هدف را شکست دهد، حق پر کردن یک بلوک جدید با داده‌های تراکنش و دریافت کریپتو و کارمزد تراکنش رایگان را در ازای دریافت خواهد داشت.
استخراج‌کنندگانی که ماشین‌های بیشتری دارند یا آن‌هایی که ماشین‌هایی دارند که هش ریت بالاتری دارند (قابلیت تولید هش بیشتر در ثانیه)

شانس بیشتری برای شکست دادن هش هدف و کسب حق اولویت بلوک بعدی با داده‌های تراکنش و افزودن آن به زنجیره را دارند.
این به نوعی شبیه به سیستم قرعه کشی است که در آن فردی با 10.000 بلیط شانس بیشتری برای برنده شدن دارد در مقایسه با کسی که فقط پنج بلیط دارد.

حمله 51درصد چیست؟

حمله 51 درصدی که به عنوان حمله اکثریت نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که یک فرد یا گروهی از افراد کنترل بیش از 50 درصد از قدرت هش بلاک چین را به دست می آورند. که این اتفاق معمولاً با اجاره قدرت استخراج از دیگر ماینرها به دست می آید.
مهاجمان موفق این توانایی را به دست می آورند که تراکنش های جدید را از تایید شدن، مسدود کنند و همچنین ترتیب تراکنش های جدید را تغییر دهند.
همچنین به عوامل مخرب اجازه می‌دهد تا اساساً بخش‌هایی از بلاک چین را بازنویسی کنند و تراکنش‌های خود را معکوس کنند، که منجر به مسئله‌ای به نام خرج مضاعف (double spending ) می‌شود.
با این حال، یک حمله 51٪ از نظر تئوری در میزان اختلالی که می تواند ایجاد کند محدود است.

در حالی که مهاجم می‌تواند مشکل خرج مضاعف را ایجاد کند، نمی‌تواند تراکنش‌های دیگران را در شبکه معکوس کند یا از پخش تراکنش‌های کاربران به شبکه جلوگیری کند. علاوه بر این، یک حمله 51 درصدی قادر به ایجاد دارایی های جدید، سرقت دارایی ها یا تغییر عملکرد پاداش های بلوک نیست.

حمله 51 درصد

احتمال حمله 51 درصد چقدر است!

همانطور که یک شبکه بلاک چین رشد می کند و گره های استخراج جدید وارد شبکه می شوند، احتمال وقوع یک حمله 51 درصدی را کاهش می دهد.
این به این دلیل است که هزینه انجام یک حمله 51% همزمان با هش ریت شبکه (مقدار توان محاسباتی تعهد شده به شبکه) افزایش می یابد.

اساساً، هرچه شبکه بزرگتر باشد و گره های بیشتری در آن شرکت کنند، قدرت هش بیشتری برای کنترل بیش از 50 درصد آن مورد نیاز است.
اما حتی اگر مهاجم به بالای 50 درصد هش ریت برسد، اندازه یک بلاک چین همچنان می تواند امنیت را تامین کند.

از آنجایی که بلوک‌ها در زنجیره به هم مرتبط هستند، یک بلوک را می‌توان تنها در صورتی تغییر داد که همه بلوک‌های تأیید شده بعدی حذف شوند.

در حالی که ممکن است، انجام این کار به دو دلیل برای مهاجم بسیار پرهزینه خواهد بود:

1- مهاجم باید مقدار زیادی از توان محاسباتی (هزینه برق) را برای دستیابی به هش ریت 51 درصد، به ویژه در شبکه های بزرگتر و مستقر تر، صرف کند.

2- از آنجایی که ماینر به گونه‌ای عمل نمی‌کند که مشارکت مناسبی در شبکه داشته باشد، آنها دیگر پاداش‌های بلاک چین را که با استخراج به دست می‌آیند دریافت نخواهند کرد.

بنابراین، هرچه تعداد تراکنش‌های قابل توجهی بیشتر باشد، بلاک‌های بیشتری در زنجیره وجود دارد و تغییر یک بلوک دشوارتر می‌شود.
در حالی که تهدید حمله 51 درصدی هنوز در بلاک چین های بزرگ مانند بیت کوین وجود دارد، هزینه های مالی بسیار بیشتر از مزایای آن است.

حتی اگر یک مهاجم تمام منابع خود را برای حمله به یک بلاک چین خرج کند،

افزودن مداوم بلاک ها به زنجیره تنها فرصت اندکی برای مهاجم فراهم خواهد آمد تا تغییراتی را در بلوک های شبکه ایجاد کند.

 

منبع سایت : کوین دکس

ترجمه و برگردان :

محمد یونسی