پرونده ضدرقابت گوگل مهمترین پرونده ضد رقابت در قرن ۲۱

دولت ایالات متحده آمریکا به دلیل نقض قوانین رقابت پرونده ای حقوقی علیه شرکت گوگل حقوق مطرح کرده که به زودی جلسات رسیدگی به آن آغاز خواهد شد.

با طرح این شکایت، دادگاه فدرال در کلمبیا آمریکا قصد رسیدگی به پرونده ضدرقابت گوگل، غول فناوری دنیا را به دلیل سواستفاده از قدرت مسلط خود در بازار موتور جستجوی اینترنتی به دلیل ایجاد انحصار و مونوپولی دارد.
این پرونده، جدی ترین پیگرد قانونی دولت آمریکا در دهه اخیر در حوزه مبارزه با انحصار و مهمترین پرونده حوزه فناوری در قرن اخیر است.

طرح شکایت از سوی دادستان عمومی ایالت کلمبیا و ده ایالت دیگر

در دادخواستی که توسط دادستان های عمومی یازده ایالت آمریکا در دادگاه ناحیه ای ایالت کلمبیای آمریکا مطرح شده است شرکت گوگل را به نقض ماده ۲ از قانون شرمن از طریق ایجاد انحصار در خدمات جستجوی اینترنتی، خدمات تبلیغات مبتنی بر جستجو و خدمات تبلیغات متنی مبتنی بر جستجو در فضای عمومی اینترنت متهم نموده اند.

اقدامات ضدرقابتی گوگل

براساس شکواییه ای که طرح شده گوگل با انعقاد تفاهم نامه هایی با عنوان AFA و ACC که با توسعه دهندگان و استفاده کنندگان اندروید منعقد میکند از جمله شرکت های وب بروزر یا ارائه دهندگان نرم افزار جستجو یا شرکت های تولیدکننده موبایل مثل ال جی و سامسونگ و موتورولا به بهانه حفظ یکپارچگی سیستم عامل اندرید و کنترل مرکزی بر روی تمامی سیستم های عامل نصبی، شروطی را به شرکت ها تحمیل میکند تا از جمله اینکه برنامه های تایید شده گوگل را به کاربران ارائه دهند.

با توجه به اینکه طبق قانون ، خدمات جستجوی عمومی اینترنت مشمول قواعد ضدتراست یا حقوق رقابت است
از طرفی گوگل به عنوان یک قدرت مسلط در حوزه فناوری و جستجوی عمومی محسوب میشود.
تحمیل جستجو گر گوگل از طریق انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد با تولیدکنندگان موبایل یا ترغیب آنها به قراردادن جستجوگر گوگل به عنوان موتور جستجوی اصلی را موجب برتری این موتور جستجو نسبت به سایر رقبا و در عمل حذف آنها می دانند.
گوگل از طریق موتور جستجوی خود به میلیون ها داده از رفتار کاربران دست یافته و کمپین های تبلیغاتی برای تبلیغ دهندگان طراحی میکند.
از این طریق نیز به انحصاری در تبلیغات در بستر موتور های جستجو دست یافته است .
این اقدام در بلند مدت منجر به تضییع حقوق کاربران ، تبلیغ دهندگان و شرکت های تولید موبایل میشود.
زیرا گوگل با حذف رقبا میتواند سرعت و کیفیت خدمات خود را کاهش و بهای خدمات خود را افزایش دهد و این اقدام لطمه به بازار این حوزه است.
بنابراین شاکیان خواهان صدور حکم بر محکومیت گوگل به اتهام اقدامات ضدرقابتی هستند .

رد اتهامات توسط گوگل

در مقابل وکلای گوگل مدعی هستند که در عصر حاضر استفاده از ابزار ها، گجت ها و نرم افزار ها بسیار آسان شده و کاربران حق انتخاب دارند و به راحتی میتوانند موتور جستجوی خود را تغییر دهند و هیچ تحمیل و اجباری برای کاربران جهت استفاده از موتور جستجوی گوگل نیست.
از طرفی کیملمن مدیرعامل گوگل در انتقاد به طرح این دعوا بیان نموده که نتیجه این دعوا چیزی جز افزایش بهای گوشی های موبایل ، محروم شدن کاربران از جستجوی آسان و کاهش کیفیت جستجو نخواهد بود .
این دعوا نشان از رویه ای جدید علیه فناوری های بزرگ است و دوران عدم مداخله در فناوری پایان یافته است.

طبق شکواییه مطرح شده موتور جستجوی گوگل بیش از ۸۰ درصد بازار موتور جستجوی آمریکا را در اختیار دارد و این آمار در تلفن های همراه به بیش از ۹۵ درصد میرسد!
گوگل با کمک ابزارهای دیگری مانند گوگل کروم و حتی وب سایت های تولید ویدئو مثل یوتیوب توانسته ضریب نفوذ خود را در جستجوی اینترنتی افزایش داده و بازار تبلیغات دیجیتال را در دست بگیرد به نحوی که ۳۰ درصد بازار تبلیغات دیجیتال آمریکا در اختیار گوگل است و در پله بعدی فیسبوک و آمازون قرار دارند!

نتیجه دادرسی پرونده گوگل


دادستان عمومی کلمبیا با بیان اینکه در این شکواییه غرامتی برای مطالبه مطرح نشده بالاترین غرامت را جلوگیری از ادامه انحصار گوگل در این بازار دانسته و با این اقدام ضربه مهمی به انحصار گوگل وارد شده و سایر رقبا قادر به فعالیت خواهند بود.

لازم به ذکر است دادرسی این پرونده از سه شنبه آغاز شده و به مدت سه ماه به طول خواهد انجامید .
این پرونده بعد از پرونده ضدتراست مایکروسافت در سال ۱۹۹۸ به عنوان بزرگترین و مهمترین پرونده ضدتراست فناوری در آمریکاست و در صورت موفقیت احتمالاً به جایگاه موتور جستجوی گوگل لطمه خواهد شد و در رقابت تبلیغات دیجیتال با فیسبوک و آمازون قطعا عقب خواهد ماند.