سیم کارت گردشگری به مجموعه سیم کارت‌هایی گفته می‌شود که برای  گردشگران و تورلیدرها با هدف دسترسی آسان، سریع و ارزان مسافرین ورودی به اینترنت کشور ایران از طریق تلفن همراه طراحی شده است.

 این سیم کارت‌ها متناسب با نیازهای گروه‌های مختلف ایرانگردی، زیارتی و بازرگانی و بر اساس نیازمندی آنها به مکالمه، پیامک و اینترنت پرسرعت و همچنین با توجه به مدت اقامت آنها در ایران تعریف شده‌اند.

اما چند وقتی است در فضای مجازی بحث هایی پیرامون ارائه سیمکارت های بدون فیلتر برای گردشگردان مطرح شده که نارضایتی کاربردان ایرانی فضای مجازی و اعتراض آن‌ها در پی داشته است.

فیلترینگ در ایران

در حال حاضر ایران در زمینهٔ فیلترینگ رتبهٔ دوم در جهان را دارد . مشخصاً در دولت‌های مختلف بر اساس شرایط حکومتی ،فیلترینگ گاهی  در دستور کار قرار میگیرد. اما در حال حاضر بیش از 80 درصد شبکه های مجازی پر کاربرد کشور فیلتر است . این در حالی است که به جز چین، کره شمالی و ایران هیچ کشوری چنین فیلترینگ شدیدی را بر فضای مجازی اعمال نکرده است .

با این حال آیا فیلترینگ توانسته جلوی حضور افراد در شبکه های اجتماعی را بگیرد؟؟

یافته‌های سامنه دیتاک نشان دهنده این است که با وجود فیلترینگ‌های زیاد و متنوع در ایران هنوز حداقل نیمی از افراد جامعه در فضای مجازی فعال هستند، این در حالی است که 10 برنامه منتخب از نظر مخاطبان فیلتر هستند.

امار سایت‌های داخلی نشان می‌دهد که در ماه حدود 800 میلیارد تومن هزینهٔ وی پی ان برای دستیابی به اینترنت از جیب مردم هزینه میشود .

 در حالی که براساس ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی خرید و فروش وی پی ان در ایران جرم محسوب میشود، آمار بسیار بالایی به شمار میرود.

اما جریان سیم کارت گردشگری چست؟

در چند روز گذشته در پی تصویب طرح ارائه سیمکارت گردشگری بدون فیلتر به گردشگران در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور، ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نظرات این ویدیو جالب توجه است، برخی از افراد این موضوع را به طرح کاپیتالاسیون که یکی از اساس اعتراضات مردم در زمان انقلاب بوده است تشبیه کرده اند .

معاون وزیر گردشگری علی اصغر شالبافیان در این باره گفت:

“ما درخواست کرده بودیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند، درنتیجه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آن‌ها فراهم شود. آژانس‌های مورد تأیید که پروانه بهره‌ برداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند، به‌منظور بهره‌ برداری از این طرح معرفی شده‌اند.”

پیش تر هم بیان شده بود که برای پژوهشگران و متخصصان نیازمند پژوهش ،استفاده از اینترنت بدون فیلتر مطرح است .

این نوع ارائه مصداق بارز اینترنت طبقاتی است که ارائه رانت و فساد اجتماعی و سیاسی را در پی دارد. 

اهدای سیم کارت گردشگری بدون فیلتر

اهدای سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران در ایران از نظر حقوقی بستگی به قوانین و مقررات مربوطه در این زمینه دارد.

 در بسیاری از کشورها، اهدای سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران بدون محدودیت انجام می‌شود. اما در برخی کشورها، ممکن است قوانینی وجود داشته باشد که استفاده از اینترنت را محدود کرده و اهدای سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران را ممنوع کند ، اهدای سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران نیز ممکن است با برخی محدودیت‌ها همراه باشد.

در حال حاضر، اپراتورهای ایرانی موظف هستند تا سیم کارت‌ها را به ایرانیان با فیلتر ارائه دهند و استفاده از اینترنت را محدود کنند.

این در حالی است که برخی از گردشگران خارجی می‌توانند با استفاده از سیم کارت‌های بدون فیلتر به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند.

از جمله مزایای این سیم کارا موارد زیر را میتوان برشمرد :

1.دسترسی کامل و بدون محدودیت به شبکه

2. قابلیت استفاده از تمام سرویس ها ،پیامرسان ها و اپلیکیشن های خارجی و داخلی

3.استفاده بدون مشکل و آسان از این سیم کارت بدون نیاز به انجام تشریفات خاص

برسی این موضوع منظر حقوقی

قانون مدنی ایران به این موضوع اشاره داشته که هر فردی حق دارد به مالکیت خصوصی خود در املاک، موجودیت‌ها و اموال مادی و معنوی خود دسترسی داشته باشد.

 بنابراین ، اگر اهدای سیم کارت به گردشگران خارجی توسط قوانین تنظیم  یا محدود به آن ها شده باشد، باید به قوانین مربوط به آن مراجعه کرد.

 فیلترینگ از منظر قانون اساسی:

اصل سوم قانون اساسی ایران به این موضوع اشاره دارد که:

1 – دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد:

2 – ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی

3 – بالابردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر

4 – آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی

5 – تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان

6 – طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب

7 – محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی

8 – تأمین آزادی‏های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون

9 -مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش

10 – رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینههای مادی و معنوی

11 – ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور

12 – تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور

سیاست کلی در این سیم کارت گردشگری

اصول  بیست و نهم، سی‌ام، چهل و سوم و اصل نهم قانون اساسی به صورت کلی بیان کرده اند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل وجود دستگاه‌های اداری-دولتی عبارت است از ارائه خدمات عمومی و فعالیت‌های عام‌المنفعه که این فعالیت‌ها باید از طریق نهادهای عمومی و برای رفع نیازهای عمومی انجام شوند .

مطابق این اصول خدمات عمومی که توسط دولت ارائه میشوند، باید در جهت رفع نیازعموم مردم باشد و بدون تبعیض برای اشخاص مختلف جامعه برای همگان در دسترس باشند .

علاوه بر این  اینترنت ازاد از مصادیق ازادی بیان و مشارکت مدنی افراد در جامعه مجازی است.

این نوع اینترنت طبقاتی ممکن است باعث ایجاد نگرش منفی و تفکرات محدود کننده در جامعه شود.

مضاف بر اینکه این نوع اینترنت ممکن است باعث تفکر درون‌گرا و عدم آشنایی با دیدگاه‌ها و عقاید مختلف شود .

 همچنین، اینترنت طبقاتی می‌تواند باعث تفاوت‌های اجتماعی و اقتصادی بیشتر شود و افراد را از دریافت منابع و اطلاعات مهم و ضروری بازمی‌دارد.

بهتر است اینترنت به عنوان یک ابزار آزاد وجهت دسترسی آسان به اطلاعات برای همه افراد در یک جامعه فراهم شود. این کار می‌تواند به توسعه فرهنگ و دموکراسی کمک کرده و از مشکلات کسب و کارها ی مشغول در فضای مجازی بکاهد .

هم اکنون زمزمه هایی از فروش سیم کارت های غیر مجاز گردشگری در بازار سیاه به گوش میرسد که باید دید چه عواقبی بر جامعه خواهد گذاشت .

وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران وجود سیم‌کارت گردشگری را تکذیب کرده است .