نکات مهم قانون ساماندهی  مسکن درخصوص اجاره بها

این قانون در ۱۵ ماده تصویب و در ۲۵ اردیبهشت توسط ریس جمهور ابلاغ گردید که ۱۵ روز پس از انتشار لازم الاجراست .

از جمله نوآوری های این قانون که با ابزار مالیات به دنبال کاهش نرخ بازار مسکن است، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :

۱.شناسایی املاک خالی

عدم ثبت و خوداظهاری محل سکونت و تعیین وضعیت آن، منتهی به عدم دریافت خدمات دولتی خواهد شد.

(بانکها، کلیه دستگاه های اجرایی،شهرداری ها، مرکز آمار قوه قضاییه و اداره ثبت موظفند اطلاعات سکونت و معاملات و انشعبات را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند.

املاک خالی از سکنه توسط شهرداری ها باید شناسایی شود.)

۲.الزام به ثبت قراردادها

موجرین مکلف به ثبت قرارداد اجاره و تمدید آن را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات تنظیم کنند، در غیر اینصورت ۵۰ درصد ارزش اجاره املاک را جریمه خواهند داد.

(مشاورین املاکی که قرارداد های اجاره را در این سامانه ثبت ننمایند تا سه برابر حق الزحمه دریافتی جریمه خواهند شد.)

۳.تعیین سقف اجاره بها

وزارت راه و شهرسازی میتواند در شهرهایی که بالای سی درصد نرخ تورم دارند حداکثر میزان افزایش اجاره بها و قرض الحسنه را تعیین کند.

۴.جریمه عدم رعایت سقف اجاره

تعیین مبلغ مازاد بر مصوبات وزارت راه و شهرسازی توسط موجرین، این حق را به مستاجرین می دهد تا پنج سال اقدام به طرح دعوا نموده و علاوه بر محکومیت موجر به پرداخت مبلغ مازار دریافتی به مستاجر، سه برابر آن را به دولت جریمه می پردازند.

(مشاورین املاک نیز در صورت عدم رعایت سقف در تنظیم اجاره به سازمان تعزیرات معرفی خواهند شد ضمنا کمیسیون املاک را سامانه محاسبه خواهد نمود)

۵.معافیت های مالیاتی

اجاره های سه سال به بالا ۱۰۰ معاف از مالیات و ۲ ساله ۷۰ درصد معافیت خواهند داشت ضمنا درآمد موجرین سرپرست خانوار از معافیت موضوع ماده ۸۴ (حقوق و دستمزد) برخوردار بوده و موجرینی که خود مستاجرند نیز نسبت به مبلغ اجاره پرداختی از مالیات معافند. موجرین در صورت تعیین اجاره بها، ۱۵ درصد کمتر از میزانی وزارت راه و شهرسازی، تا ۵۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.

۶.شرایط درج آگهی اجاره

درج هرگونه آگهی اجاره، منوط به احراز هویت و کد شناسه یکتا خواهد بود در غیر اینصورت جریمه و محرومیت از ثبت آگهی را در پی خواهد داشت.

۷.شیوه پرداخت اجاره و قرض الحسنه

پرداخت اجاره بها و قرض الحسنه به صورت برخط در سامانه صرفا با حساب موجر و مستاجر انجام شده ، در پایان مدت اجاره، موجر مبلغ قرض الحسنه را باید به حساب امانی واریز و پس از تایید تخلیه در سامانه ، امکان برداشت وجود دارد.

۸.شرایط فسخ و تخلیه

اعلام فسخ قرارداد در صورت وجود شرط، به صورت آنلاین توسط موجر اعلام و بدون جلسه رسیدگی ظرف دو هفته توسط قوه قضاییه تصمیم گیری خواهد شد .

۹.نحوه تسویه حساب دیون

میزان پرداخت های اجاره و وجوه التزام و سایر کسورات براساس پرداخت اجاره در سامانه و همچنین زمان واریز قرض الحسنه محاسبه و کسر میشود.

در صورتی که طلب موجر مازاد بر مبلغ قرض الحسنه باشد اداره ثبت گواهی عدم پرداخت به نفع موجر صادر میکند که در حکم سند لازم الاجراست.

۱۰.سوابق متعاملین

سوابق رضایت مندی متعاملین در سامانه براساس امتیاز دهی طرفین، درج خواهد شد.