در مطالب قبل به توضیح ساده ی کاربرد های بلاکچین و بررسی مختصر این فناوری از دیدگاه فنی نیز پرداختیم.حال فرصت آن است که پس از بررسی اصلی ترین مطلب در این حوزه که چالش های توکنیزه کردن بود به این بحث بپردازیم که بلاکچین چه جزئیات دیگری دارد که نیاز است بعدا از نگاه حقوقی تک تک موارد آن را بررسی کنیم.

از اینجا شروع کنیم که با وجود اینکه ما مسائل توکنیزه کردن را بررسی کردیم هنوز به محبوب ترین کاربرد این فناوری در دنیای واقعی که همان کریپتوکارنسی ها یا رمزارز ها باشد نرسیده ایم. پس بیت کوین را که یکی از محصولات استفاده از تکنولوژی بزرگ بلاکچین است از خود این فناوری جدا کنید. تا در مطلبی دیگر جداگانه به آن بپردازیم!

یک بلاکچین از چندین مفهوم تشکیل شده است. به چند مفهوم در این اولین سری این مطالب اشاره کردیم که بار دیگر کامل تر به آن ها خواهیم پرداخت.

دفتر کل توزیع شده

دفتر کل به نوعی محل ثبت اطلاعات است. اطلاعات مد نظر ما در یک پایگاه داده ثبت خواهند شد . این اطلاعات توسط اعضای شبکه (NODE ها) نگه داری، بروز رسانی و صحت سنجی و درنهایت ثبت میشوند.

بلاکچین این کار را ازطریق سازوکارهای اجماع و رمزنگاری انجام میدهد( به انواع سازو کارهای اجماع در مطلبی جداگانه خواهیم پرداخت!) و از این طریق امکان حذف واسطه ها و شفافیت سیستم و درنهایت غیرمتمرکز سازی کل این پروسه را فراهم خواهد آورد.

رمزنگاری یادشده در این مبحث فارغ از اینکه ابتدائا ماهیتی حقوقی ندارد به دلیل اهمیتی که در این حوزه پیدا خواهد کرد و میتواند کلید قانون گذاری و نحوه ی حفاظت از این دارایی ها شود برای ما حائز اهمیت خواهد بود.

3 مبحث مهم در این امر وجود خواهد داشت که به اختصار توضیح خواهیم داد.

1-تابع هش

اولین موضوع تابع هش خواهد بود . تابع هش اطلاعات را از هر نوع به یک نوع خاص تبدیل میکند و این فناوری از این مفهوم ریاضی استفاده ی کاملی کرده است.

پس از رمز نگاری اولیه توسط تابع هش، ما با 2 کلید خصوصی و عمومی سروکار داریم. کلید عمومی که یک کد دیجیتال است نقش حساب کاربری هر شخص در این شبکه را بازی خواهد کرد. از این حیث باید قوانین مربوط به مالکیت اسامی و نام کاربری و نقش ویژه و مسئولیت هایی که یک کاربر میتواند داشته باشد توجه کنیم.

این خود بحث جداگانه ای است که برای مثال اگر شبهه ی پول شویی برای یک کاربر ( در اینجا کلید عمومی در راستای کریپتوکارنسی ها) ایجاد شود چه مسئولیت هایی را برای فرد در پی خواهد داشت. این کلید عمومی در دستری همه ی اعضای شبکه بلاکچین قرارخواهد داشت. اما استفاده از آن نیازمند کلید خصوصی است که در اختیار مالک کلید عمومی قرارخواهد گرفت. این امر به نوعی رمز عبور استفاده از این شبکه خواهد بود. افشا شدن این کلید فارغ از اینکه احتمال از دست رفتن دارایی های دیجیتال بر بستر آن شبکه را به دنبال خواهدداشت میتواند مسئولیت های ناشی از استفاده یا سواستفاده از این شبکه را نیز برای مالک آن به همراه بیاورد! لذا محافظت از آن و وجود حمایت قانونی در پی این حفاظت شخصی میتواند زمینه امنیت کار کاربران یک شبکه را به دنبال بیاورد.

2-اجماع

موضوع دوم بحث اجماع است. با توجه به توضیحات نسبتا کامل آن در مطلب اول از توضیح دوباره خودداری میکنیم و به همین قدر اکتفا میکنیم که هر بلاکچین یک پروتکلی دارد که بر اساس آن استفاده کنندگان از آن شبکه ذیل آن پروتکل هر یک مسئولیت بررسی صحت تراکنشات انجام گرفته بر روی شبکه هستند.

الگوریتم های متفاوتی برای اجامع در بلاکچین وجود دارد. مهم ترین آن ها تا به امروز از نظر فراگیری اثبات کار و اثبات سهام است. امروزه این دو سازوکار در شبکه های معروف بلاکچینی در حال استفاده هستند.

3-قراردادهای هوشمند

وآخرین موضوع که خود مطلب جداگانه ای برای توضیح کامل میطلبد بحث قرارداد های هوشمند است . قراردادهای هوشمند از خواص و ویژگی های اصلی یک بلاکچین پیشرفته است نه از کاربردهای آن ! این موضوع یک ترکیب بسیار جذاب بین عالم حقوق و دنیای تکنولوژی است که با استفاده از فناوری درصدد انجام خودکار تعهدات طرفین است تا مشکلات دنیای سنتی حقوق در باب عدم ایفای تعهدات را جبران کند. این قرارداد ها از این باب لفظ هوشمند  را یدک میکشند که بدون نیاز به پیگیری طرفین برای انجام یا عدم انجام آن به صورت خودکار انجام میشود و سرنوشت قرارداد به سرانجام منتهی میشود.

از دیگر فواید این موضوع باید بیان داشت که در هزینه های اجرای تعهدات و پیگیری آن در عالم واقع صرفه جویی های بسیاری خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است با توجه به اینکه قراردادهای هوشمند بر بستر بلاکچین که نماد شفافیت هستند فعالیت میکنند ؛ امکان نظارت و پیگیری آن توسط سایر افراد شبکه به راحتی مقدور است. و قابل نظارت از طریق همه ی نهاد هاست. اگر از محصولات داخلی هربلاکچین به عنوان مثال ارز بومی آن بلاکچین برای انجام این تعهدات استفاده شود فرآیند مذکور بسیار شفاف تر و قابل پیگیری تر خواهد بود

سایر توضیحات در این باب را در مطلب دیگر بررسی خواهیم کرد.

حال که با اصلی ترین مفاهیم پایه ای بلاکچین و چالش های آن در این چند مطلب آشنا شدید راه برای بررسی نکات موجود بالاخص از دیدگاه حقوقی و چالش های قانونی آن برای ما بازتر است.