Tokenization چیست؟

توکن سازی فرآیند تبدیل دارایی های فیزیکی (وغیر فیزیکی) به توکن های دیجیتال در شبکه بلاکچین است. این مفهوم نه تنها  در فضای ارزهای دیجیتال محبوبیت نسبتاً زیادی پیدا کرده بلکه در کسب و کار های سنتی نیز در رحال رسوخ کردن است ؛ املاک و مستغلات ، آثار هنری ، سهام شرکت ها – تنها یک لیست کوتاه از دارایی هایی است که شرکت ها شروع به رمزگذاری و توکن سازی آنها کرده اند.

توکن سازی با رمزنگاری آغاز نشد !

مفهوم توکن سازی در واقع از دهه 1970 به عنوان یک شیوه و مکانیزم امنیت داده برای خدمات مالی وجود داشته است. شرکتهای مالی سنتی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه مانند صورتهای مالی ، شماره کارتهای اعتباری و سایر اطلاعات قابل شناسایی ، رمزگذاری را اعمال می کنند. در این نوع رمزگذاری ، رشته ای از حروف و اعداد غیر محسوس (به عنوان مثال عدد و  رمز) به طور موثر جایگزین اطلاعات محسوس شما می شود.

بیایید نحوه کار آن را بررسی کنیم:

شرکت های پرداخت یکی از برجسته ترین نمونه های توکن سازی را پیاده سازی می کنند. به عنوان مثال ، هنگامی که شما یک کارت اعتباری به Apple Pay اضافه می کنید، اپل اطلاعات شما را به بانک صادر کننده، می فرستد. سپس بانک اطلاعات شما را برای ایجاد یک رمز ورود به یک عامل رمزنگاری شده، تبدیل می کند.

پس از این روند، تلفن شما  توکنی را دریافت می کند که جایگزین کارت اعتباری شما  است. اگر مجرمی تلفن شما را هک کند ، فقط رمز را کشف می کند ، هیچ اطلاعاتی در مورد کارت اعتباری ندارد. توکن سازی سنتی،  اطلاعات کارت اعتباری شما را با یک رشته حروف و اعداد تصادفی جایگزین می کند.

رمزگذاری داده ها به اطلاعات مالی محدود نمی شود. بیمارستان ها آن را برای سوابق بیمار بکار می بندند. برنامه های نرم افزاری از آن برای ایمن نگه داشتن اطلاعات ورود به سیستم استفاده می کنند و برخی دولت ها ثبت نام رای دهندگان را به عنوان توکن در نظر می گیرند.

اما Tokenization بلاکچین کمی متفاوت است:

در حالی که توکن سازی به معنای سنتی حول محور  داده ها می چرخد، توکن سازی بلاکچین روی دارایی ها متمرکز است. (اگرچه، بسیاری از مردم داده ها را نوعی دارایی شخصی می دانند.) همانطور که در بالا اشاره کردیم ، توکن سازی در این صنعت شامل ایجاد توکن های رمزپایه است نمایانگر میزان دارایی های فیزیکی و دیجیتالی شماست.

بیایید با نحوه کارکرد توکن سازی با یک مثال ساده آشنا شویم : 

مانند بسیاری از افراد، شما می خواهید قدم در حوزه صنعت املاک و مستغلات بگذارید. اما شما بودجه لازم برای خرید یک ملک را ندارید ، چه برسد به چند مورد. اما خوشبختانه از پیش، شخصی یکی از املاک مورد علاقه شما را برایتان توکن کرده است.

فروشنده یکصد توکن در اتریوم  ایجاد کرده است که هر یک نماینگر یک درصد مالکیت خانه است. او ارزش خانه را 1.000.000 دلار می داند و هر نشانه را 10.000 دلار می فروشد. با دیدن یک معامله خوب، تصمیم دارید دو توکن خریداری کنید. تا زمانی که این دو توکن را در دست داشته باشید، اثبات قطعی دارید که دو درصد از خانه را در اختیار دارید.

از آنجا که این توکن های دارایی در بلاکچین اتریوم  شکل گرفته است، می توانید منشأ یا مالکیت آن توکن ها را از مالک اصلی ردیابی کنید. تغییرناپذیری و شفافیت بلاکچین،  میتواند صحت مالکیت هرکسی که توکن را که در اختیار دارد ، تضمین کند.

املاک و مستغلات تنها مثال مناسب و فرضی این حوزه نیست. سال گذشته ، 30 میلیون دلار ساخت آپارتمان کاندو در بلاک چین اتریوم رمزگذاری شد و بسیاری دیگر از فعالیت های اقتصادی حوزه املاک و مستغلات نیز به سراغ توکن ها رفته اند.

توکن سازی دارایی ها مزایای زیادی را برای شرکت هایی که این کار را انتخاب می کنند به همراه دارد. اول و مهمترین دلیل آن است که توکن سازی ، سطحی از نقدینگی را به ارمغان می آورد که بسیاری از دارایی ها قبلاً قادر به دستیابی به آن نبودند.

برگردیم به مثال املاک و مستغلات:

برچسب قیمت یک میلیون دلاری تعداد خریداران بالقوه مسکن را به میزان قابل توجهی محدود می کند. با توکن سازی دارایی ، فروشنده بازار را به روی خریدارانی باز می کند که قبلا توانایی پرداخت مشارکت را نداشتند. به جای نیاز به پیش پرداخت 200000 دلار ، می توانید فقط با 10،000 دلار (احتمالاً حتی کمتر) درگیر مشارکت شوید.

نقدینگی عموماً با وجود خریداران بالقوه بیشتر افزایش می یابد. این افزایش به حذف تنزیل نقدینگی کمک می کند که معمولاً دارایی های نقد  را تضعیف می کند و بازار پر رونق را تحریک می کند. غیر از املاک و مستغلات بازارهای مالی ، آثار هنری و سرمایه گذاری خطر پذیر همه می توانند از مزایای نقدینگی آوری توکن بهره مند شوند.

و نقدینگی تنها سود نیست احتمالاً قبلاً آن را شنیده اید، اما ممکن است ضروری باشد که دوباره مطرح شود. معاملات بلاکچین نیاز اکثر واسطه ها را برطرف می کند و منجر به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت معاملات می شود. معامله توکن به کاغذ بازی اداری و مدارک خاصی معمولاً احتیاج ندارد.

اگرچه توکن سازی مزایای مشابه سایر بستر های بلاکچین (شفافیت ، امنیت و غیره) را به همراه دارد، اما یک راهکار کاملی نیست. توکن ها هنوز در یک منطقه خاکستری قانونی قرار دارند به همین دلیل ورود بسیاری از افراد و شرکت ها  با مانع مواجه می شود. این بلاتکلیفی قانونی همچنین بدان معنی است که هنوز تعداد زیادی کلاهبرداری در صنعت توکن وجود دارد. تا زمانی که شناسایی و طبقه بندی توکن ها انجام نشود، دشوار است از دنیای توکن ها راحت صحبت کنیم اما پیش بینی می شود تعداد دارایی های توکن شده،  طی ده سال آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

شرکت ها در حال کار بر روی توکن سازی هستند !

اگرچه شرکت ها با عدم اطمینان نظارتی روبرو هستند ، اما شرکتهای زیادی انواع دارایی ها را رمزگذاری می کنند. پروتکل Codex (هنرهای زیبا) ، Blocksquare (املاک و مستغلات) و Polymath (اوراق بهادار) سه نمونه قابل توجه استارتاپ ها هستند که این کار را انجام می دهند. اما این فقط استارت آپ ها نیستند.شرکت Big Four Deloitte درگیر پیاده سازی توکن سازی است. و بورس اوراق بهادار ملی اولین پیشنهاد اولیه توکنیزه شده (IPO) خود را راه اندازی کرد. با گسترش چشم انداز نظارتی و سازمان ها همچنان به کشف مزایای توکن سازی می پردازند ، ما به سرعت به یک آینده کاملاً توکن سازی حرکت خواهیم کرد.

برگردان از وب سایت :