توکن لونا و شکایت از ترافورم لبز و  بنیانگذار آن

سرمایه گذاران کریپتوکارنسی در کره جنوبی تهدید کرده اند که یک شکایت دسته جمعی علیه بنیانگذاران شرکت  Terraform Labs تشکیل می دهند.

آنها معتقدند که Terraform Labs با معرفی توکنی ناپایدار با بازده بالا در اوایل سال گذشته آغازگر فعالیت های کلاهبرداری شده است.

اکنون که این توکن ها با ریزش سنگین مواجه شده اند دامنه این شکایت ها گسترش یافته است.

دو کوون، مدیرعامل 31 ساله  Terraform lab ، این شرکت را با شین هیون سونگ، در سال 2018 در کشور سنگاپور تأسیس کرد.

پلتفرم Terra که پلتفرم ارائه دهنده رمز ارز لونا می باشد از آپریل 2019 کار خود را شروع کرد .

این دو فرد ، این پروژه را راهی برای سوق دادن سریع فناوری بلاکچین و ارز رمزنگاری شده از طریق تمرکز بر ثبات قیمت دانستند .

مدیران گروه  های آنلاین که به تازگی تحت عنوان  “قربانیان توکن ترا – لونا”  ایجاد شده اند اعلام کرده اند که از کوون و شین

به دلیل آنچه “نقض مقررات ضد کلاهبرداری و فعالیت‌های مشابه” است، شکایت می‌کنند.

برای درک  بهتر این ادعا، در اینجا اکوسیستم Terra  مورد  بررسی قرار می دهیم.

توکن UST  ( که البته باتوکن USDT یا همان تتر  متفاوت است)  یک استیبل کوین متعلق به شرکت ترافورم لب است

که  ارزش آن برابر با یک  دلار  آمریکا به صورت ثابت است اما پشتوانه این توکن مانند سایر استیبل کوین ها دارایی فیزیکی یا فیات نبوده است

بلکه پشتوانه آن همان توکن لونا و اکوسیستم ترا بوده است، بنابراین  موفقیت اکوسیستم Terra به اطمینان سرمایه گذاران بستگی دارد .

 

عملکرد پلتفرم ترا Terra برای ثبات قیمت استیبل کوین ها

 

همانطور که در این مقاله بررسی نمودیم، از ارز دیجیتال لونا که توکن ارائه شده پلتفرم ترا می باشد، برای تثبیت قیمت استیبل کوین های ترا استفاده می شود .

اما در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه قیمت استیبل کوین ها را ثابت نگه می دارد .

شبکه ترا استیبل کوین هایی را همچون KRT که ارزشی برابر با وون کره جنوبی دارد ، UST که قیمت آن برابر با دلار آمریکاست و SDT که ارزشی برابر با SDR صندوق بین المللی پول می باشد ، ارائه داده است .

شبکه ترا برای اینکه قیمت این استیبل کوین ها را ثابت نگه دارد ، از الگوریتمی استفاده می نماید . تنظیم این الگوریتم بر اساس نوسانات تقاضا برای استیبل کوین هاست .

زمانی که تقاضا برای یکی از استیبل کوین ها افزایش می یابد ، تعداد تراکنش ها زیاد می شود و در نتییجه باعث افزایش قیمت ان می شود .

بر عکس این موضوع نیز وجود دارد ، زمانی که تقاضا کاهش می یابد با افت قیمت استیبل کوین ها نیز مواجه می باشیم .

 

وعده های واهی ترافورم لبز و تحقیق کمیسیون مالی علیه این شرکت

 

آنچه مدیران گروه های آنلاین به آن اشاره می کنند،آن است که  پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) پلتفرم Anchor است که شرکت ترافورم  از آن برای پشتیبانی از قیمت Luna استفاده می کرد.

Anchor یک پلتفرم پس‌انداز، وام‌دهی و استقراضی است که بر روی پلتفرم Terra ساخته شده است،

که به کاربران اجازه می‌دهد تا 19.5 درصد بازدهی در سپرده‌های UST کسب کنند و در مقابل دارایی‌های خود وام بگیرند.

منتقدان قبلاً اشاره کرده‌اند که نرخ‌های بهره بالا با توجه به اینکه حفظ این نرخ‌ها چقدر پرهزینه است، ناپایدار خواهد بود.

نابودی ناگهانی ارزهای دیجیتال، سئول را بر آن داشت تا ارزیابی سریع نسبت به  دارایی های دیجیتال را آغاز کند.

ناظران ارشد مالی کشور کره از صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال مانند Upbit و Bithumb خواسته‌اند

تا اطلاعاتی را در مورد فعالیت مالی و تجاری  Luna و UST از جمله، و  نه محدود به حجم تجارت، تعداد سرمایه گذاران و تجزیه سرمایه گذاران بر اساس اندازه نگهداری، ارائه دهند.

اگرچه کمیسیون خدمات مالی و سرویس نظارت مالی کشور کره جنوبی، صلاحیتی برای رسیدگی به وضیعت مالی شرکت Terraform مستقر در کشور سنگاپور ندارند، اما با جمع‌آوری چنین اطلاعاتی در تلاش برای به حداقل رساندن آسیب به سرمایه‌گذاران داخلی، هستند.

این کمیسیون تخمین می زند که حدود 280000 سرمایه گذار دارای حدود 70 میلیارد Luna یا UST در دهمین اقتصاد بزرگ جهان هستند.

نهاد های قانون گذار این کشور در حال حاضر در حال ایجاد “قانون پایه دارایی دیجیتال” هستند – مقررات آتی کشور در مورد ارزهای دیجیتال که  قرار است سال آینده تصویب شود و تا سال 2024 اجرایی شود.

درحال حاضر مدیرعامل شرکت لونا پیشنهاداتی برای جبران ضرر و زیان سرمایه گذاران لونا از جمله باز توزیع توکن جدید یا فورک جدید در شبکه لونا را پیشنهاد داده است اما هیچ کدام نظر سرمایه گذاران را تاکنون جلب نکرده و در عمل هم امیدی به احیای این توکن نیست .

بزرگترین صرفای ارز دیجیتال یعنی بانسس نیز اعلام نموده که اقدام به حذف توک لونا و ترا خواهد نمود.

پیگیری قضائی علیه شرکت ترافورم لبز

با این وصف گویا امیدی به بازگشت ارزش این ارز دیجیتال نیست و باید اب پاکی را به دستان سرمایه گذاران این توکن ریخت

اما آیا راهکاری برای جبران ضرر و زیان جامعه توکن داران لونا یا استیبل کوین های آن وجود دارد؟

در برخی از قوانین و مقررات کشور ها تحصیل مال از طریق فریب یا ادعای واهی آنهم با فراخوان گسترده چون مخل نظم اقتصادی کشور است

جرم تلقی میشود و میتوان از طریق مراجع قضائی و قانونی نسبت به جذب سرمایه با وعده های واهی پیگیری قضائی نمود.

شرکت ترافورم لبز نیز برای جذب سرمایه گذاران به خرید توکن های این شرکت سرمایه گذاران را ترغیب به خرید این توکن ها به امید کسب سود یا دارا شدن دارایی استیبل یا با پشتوانه ترغیب نموده اند.

درحالیکه مشخص شد این توکن ها دارای پشتوانه فیزیکی یا دیجیتال قابل ارزش نیستند و در واقع یک دارایی بدون پشتوانه را پشتوانه دارایی دیجیتال کرده اند.

از آنجا که این شرکت در کشور سنگاپور ثبت شده است بنابراین امکان پیگیری قضائی بسته به قوانین کشور مقصد ( سنگاپور ) و کشور های مبدا ( کشور هایی که به صورت رسمی این شرکت اقدام به عرضه توکن یا سرمایه گذار نموده است ) قابل انجام است.

اما در هنگام سرمایه گذاری در این حوزه باید دقت کافی را به خرج داد و فریب وعده های واهی عرضه کنندگان توکن را نخورد.

لازم به ذکر است شرکت ترافورم لبز و مدیرعامل آن  در سال گذشته ( 2021)  توسط کمیسیون اوراق بهادار کشور ایالات متحده آمریکا به دلیل پروتکل میرور  تحت پیگیرد قانونی قرار گرفت

این پروژه ادعا میکرد توکن های این شرکت دارای پشتوانه توثیق شده اوراق بهادار شرکت های بزرگ امریکایی است

توکن لونا

و با الگوریتم مصنوعی از نرخ اوراق بهادار منتشر شده در بورس امریکا مانند اپل تبعیت میکند و امکان سرمایه گذاری در اوراق بهادار کشور امریکا را مهیا میکند

درحالیکه این اقدام نه تنها برخلاف قوانین و مقررات کشور ایالات متحده آمریکا بوده است بلکه حتی این شرکت از ارائه مستندات و مدارک مورد نیاز دادگاه ایالتی امتناع نمود.

 

 

تهیه و تنظیم :

محمد یونسی