سرمایه گذاری خطر پذیر یک روش خاص و منحصر به فرد برای جذب سرمایه در کسب و کار شماست .

زیرا سرمایه گذاران خطر پذیر به سراغ کسب و کارهایی می روند که دارای رشد چشمگیر در کوتاه مدت بوده و سرمایه اولیه آنان را چند برابر می کند.

پس سرمایه گذاری خطر پذیر برای هر کسب و کاری نمی تواند مناسب باشد.خوشبختانه در حال حاضر کسب و کار های دانش بنیان و نوآورانه جدید شیوه های گوناگونی را برای جذب سرمایه ،  پیش روی خود دارند که در این بخش به چند نمونه آن خواهیم پرداخت.

وام :

یکی از روش های جذب منابع مالی اخذ وام های قرض الحسنه و یا تسهیلات مالی با کارمزد های پایین است . معمولا تسهیلاتی بانکی برای کسب و کار های نوپا مناسب نیستند.

زیرا دارای فرآیند های طولانی مدت و کارمزد های بسیار بالا هستند که توان تودیع تضامین و یا بازپرداخت بهره اینگونه وام ها بسیار دشوار است.

با تاسیس صندوق نوآوری شکوفانی و یا صندوق کارآفرینی امید امکان اخذ وام ها و تسهیلات مالی با کارمزد 4 درصد برای کسب و کار های نوپا ،دانش بنیان و یا حتی مشاغل و اصناف گوناگون وجود دارد .

حتی صندوق های پژوهش و فناوری در این زمینه فعال هستند.

نکته مهم آنکه :هرچند قرارداد های این صندوق های معمولا قابل مذاکره نیستند اما حتما به مفاد اینگونه قرارداد ها توجه کنید و با وکیل سرمایه گذاری مشورت نمایید.

دوستان و خانواده :

یکی از منابع مالی قابل اتکا و با دسترسی آسان در مراحل ابتدایی شروع یک کسب و کار جذب منابع خرد از دوستان و اعضای خانواده است.

جلب اعتماد این دسته از سرمایه گذاران خرد اسان تر بوده و مشقت های قرارداد های وام بانکی و صندوق ها را نداشته و حتی میتوان در سود کسب و کار خود آنان را شریک نمایید

بی آنکه درصدی از کسب و کار خود را واگذار نمایید. برای رفع هرگونه سو تفاهم احتمالی توافقات خود را مکتوب نمایید.

سرمایه گذاران کارآفرین ( فرشته) :

سرمایه گذاران کارآفرین همانند سرمایه گذاران خطر پذیر وارد کسب و کار می شوند  یعنی ورود در مراحل رشد و با هدف جذاب منافع بیشتر!

اما با این تفاوت که برخلاف شرکت های سرمایه گذاری ، این گروه سرمایه های شخصی خود برای سرمایه گذاری اعطا می کنند بنابراین دارای آزادی عمل بیشتر بوده و بسیاری از شرایط سختگیرانه سرمایه گذاران خطرپذیر را پیروی نمی کنند.
ارتباط با این سرمایه گذاران راحت تر است زیرا جنس کسب وکار شما و مخاطارت ان را بیش از دیگر سرمایه گذاران درک میکنند.
سعی کنید دنبال سرمایه گذاران کارآفرینی بروید که در حیطه فعالیت شما کار کرده اند زیرا علاوه بر سرمایه میتوانند تجارب و لینک های ارتباطی خوبی برای رشد شما داشته باشند.

جمع سپاری مالی ( کرادفاندینگ) :

یکی از شیوه های جذب سرمایه ، درخواست عمومی به سرمایه گذاران خرد است.

مکانیزم این نوع سرمایه گذاری تا حدودی مشابه بازار سرمایه است اما تفاوت بسیاری در عمل وجود دارد. در این شیوه کسب و کار شما در قالب یک پروژه سرمایه گذاری به سرمایه داران خرد معرفی میگردد و مبلغ مورد نیاز شما از طریق این سرمایه گذاران که ممکن است تعداد آنان به ده یا حتی صد نفر برسد تامین می گردد.
در حال حاضر پلتفرم هایی برای جمع آوری سرمایه های خرد در حال فعالیت هستند مانند ایده هاب و یا کارن کراد اما سازوکار قانونی این شیوه سرمایه گذاری همچنان در حال چکش کاری است.

رشد ارگانیک:

این شیوه که از ابتدایی ترین شیوه های رشد و توسعه کسب و کاراست که اصطلاحا به آن بوت استرپ نیز گفته می شود.
در این روش کارآفرین از منابع در اختیار خود برای رشد کسب و کار بهره میگیرد و این منابع حاصل فعالیت و درآمد ناشی از عملیات فروش کالا و یا ارائه خدمات کسب و کار است.

شاید رشد چنینی کسب و کاری بسیار کند تر از سایر رقبا پیش برود اما به هرحال دوام پذیری بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد.

برای مشورت با وکیل سرمایه گذاری خطر پذیر با ما تماس بگیرید.