صندوق سرمایه گذاری جسورانه ، با هدف جمع‌آوري سرمايه از سرمايه‌گذاران و سرمايه‌گذاری در سهام شرکت‌هاي در شرف تاسیس و یا نوپاي داراي پتانسيل رشد زياد و سريع با هدف کسب بيشترين بازده اقتصادي ممکن در برابر پذيرش ريسک بالا است تشکیل می گردد.

علاوه بر کسب بازدهي از سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت در اين زمينه، کمک به رشد اقتصادي، کارآفريني، ايجاد اشتغال و توسعه فن‌آوري از ديگر اهداف صندوق به حساب مي‌آيند.

در راستاي اهداف يادشده، صندوق منابع مالي را جمع ‌آوري نموده و در  اوراق مالکیت اشخاص حقوقی با موضوع فعاليت به منظور به بهره‌برداري رساندن و تجاري سازي محصولات شرکت‌های  ياد شده سرمايه‌گذاري مي‌نمايد. سرمایه‌گذاری صندوق می‌تواند به صورت خرد و یا مدیریتی انجام پذیرد.

ايجاد اين صندوق سبب خواهد شد که بخشي از سرمايه‌گذاران حقوقی یا حقيقي که داراي منابع مالي زيادي هستند، بتوانند پرتفوي خود را با حضور در سرمايه‌گذاري صنايع نوظهور و فن‌آوري‌هاي پيشرفته تنوع بخشند.

با توجه به سهم کمي که اين بخش از سرمايه‌گذاري در سبد کلي سرمايه‌گذار دارد، توسعه ساختارها و فرآيندهاي سرمايه‌گذاري در چنين حوزه‌هايي به صرفه نيست.

در حاليکه صندوق با توجه به تخصصي بودن خود، افراد حرفه‌اي، متخصص و صاحب صلاحيت را گرد هم آورده و به صورت تخصصي و متمرکز به فعاليت در اين حوزه مي‌پردازد و زمينه موفقيت بيشتري دارد.

صندوق سرمايه‌گذاري جسورانه اين امکان را براي سرمايه‌گذاران فراهم مي‌آورد که بدون درگير شدن در چالش‌ها و پيچيدگي‌هاي صنعت سرمايه‌گذاري مخاطره‌پذير، از مزايا و منافع آن برخوردار شوند.

در حال حاضر در ایران شرکت های سرمایه گذاری جسورانه به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

۱-صندوق های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری جسورانه

این نوع صندوق ها زیر نظر سازمان بورس تاسیس و فعالیت می نمایند و به عنوان یک نهاد مالی شناخته شده و دارای مجوز فعالیت و جذب منابع مالی زیرنظر سازمان فرابورس ایران می باشند. امیدنامه و اساسنامه این صندوق ها باید براساس ضوابط فرابورس تدوین گردیده و تا پیش از تاسیس موافقت اصولی را اخذ نموده و سپس اقدام به تاسیس شخصیت حقوقی نمایند مانند صندوق آرمان آتی یکم .

صندوق پژوهش و فناوری

نوع دیگری از این صندوق ها ، صندوق های پژوهش و فناوری می باشند که مجوز فعالیت ای نوع از صندوق ها توسط کارگروه ارزیابی صندوق های پژوهش و فناوری صادر می گردد. این کارگروه نیز ذیل صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فعالیت می نماید.

هرچند این نوع از صندوق ها به عنوان یک نهاد مالی شناخته نمی شوند اما دارای ابزارهای مالی و حمایتی گوناگونی می باشند از جمله آنکه می توانند ضمانت نامه صادر نمایند، در طرح ها و کسب و کار های دانش بنیان و استارتاپ ها سرمایه گذاری خطرپذیر نمایند و یا حتی به عنوان کارگزار مالی دستگاه های اجرایی اقدام به سرمایه گذاری در بخش های مختلف پژوهشی نمایند همانند صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سپهر  و یا صندوق دانشگاه تهران .

۲-شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر:

  این نوع شرکت ها براساس قانون تجارت به صورت مسئولیت محدود و یا سهامی خاص تاسیس می گردد اما نهاد مالی رسمی نبوده و قادر به جذب سرمایه های عمومی نمی باشند اما ممکن است سرمایه های شخصی سهامداران و شرکای خود در قالب سرمایه گذاری خطر پذیر سرمایه گذاری نموده و منافع آن را میان سهامداران توزیع نمایند و یا اینکه سرمایه های پارتنر های تجاری خود را  مانند شرکت ها و سرمایه گذاران  خصوصی  مدیریت و سرمایه گذاری نمایند و حق الزحمه فعالیت خود را از هر قرارداد سرمایه گذاری به صورت سهام و یا وجوه نقدی اخذ نمایند مانند شرکت بهمن کپیتال و یا موسسه دانش بنیان برکت.

از دیگر سرمایه گذاران خطر پذیر می تواند به دو دسته دیگر اشاره نمود:

سرمایه گذاران نیک اندیش ( فرشته ) :

همچنین گروهی دیگر از سرمایه گذاران خطر پذیر وجود دارند که تحت عنوان انجل اینوستور و یا سرمایه گذار فرشته شناخته می شوند و در ایران سرمایه گذار نیک اندیش نیز نامیده می شوند.

این نوع از سرمایه گذاران ممکن است به صورت انفرادی و یا گروهی اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

در صورتی که به صورت گروهی اقدامب ه سرمایه گذاری نمایند ممکن است شرکت و یا حتی مجموعه ایی را به عنوان مدیر سرمایه برگزینند تا فرایند های ارزیابی و غربالگری تا انعقاد قرارداد و نظارت بر سرمایه را برعهده بگیرند همانند گروه سرمایه گذاران نیک اندیش کاریا.

جمع سپاری مالی ( کراد فاندینگ) :

با توجه به آیین نامه ایی که سازمان فرابورس ایران با همراهی وزارت ارتباطات تدوین نموده است ، ضوابط فعالیت پلتفرم های جمع سپاری مالی و یا کراد فاندینگ را در ایران پیش بینی شده است و در حال حاضر برخی از شرکت های خصوصی نیز در زمینه جمع سپاری مالی نیز اقدام به سرمایه گذاری خطر پذیر در کسب و کار های نوپا نموده اند لکن همچنان مراحل اخذ مجوز را سپری می نمایندهمانند ایده هاب و یا کارن کراد.

صندوق های جسورانه که در حال حاضر تحت نظارت سازمان فرابورس فعالیت می نمایند:

1 رویش جسورانه رویش لوتوس سلامت (سلول های بنیادی)، فناوری مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان موسسه حسابرسی بهراد مشار Royeshvcfund.ir
2 آتی1 جسورانه یکم آرمان آتی فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی شرکت سبدگردان کاریزما armanativcfund.narinco.com
3 آرمانی جسورانه توسعه فناوری آرمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری مالی، سلامت، پتروشیمی، آب و حوزه فرهنگ شرکت تامین سرمایه آرمان شرکت سبدگردان الماس armanivc.com
4 آشناتک جسورانه ایده نوتک آشنا زیست فناوری، سلامت، اطلاعات و ارتباطات، مواد پیشرفته و نانو کارگزاری سهم آشنا موسسه حسابرسی بهمند iavc.ir
5 تهران1 جسورانه یکم دانشگاه تهران فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت توسعه سرمایه گذاری دانشگاه تهران سبدگردان الماس utvcfund.ir

برایآشنایی با اساسنامه و امیدنامه صندوق سرمایه گذاری جسورانه فایل های زیر را دانلود کنید:

امید نامه صندوق جسورانه

اساسنامه صندوق جسورانه