عوامل تأثیرگذار در ورشکستگی استارتاپ‌ها

بحرانی شدن شرایط اقتصادی، عرصه را برای فعالیت بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا تنگ کرده است . در این شرایط ادغام، انحلال و ورشکستگی به سراغ بسیاری از کسب‌وکارها آمده.

علاوه‌ بر عواملی که به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی و نوسانات بازار، به‌عنوان قوه قاهره بر کسب‌وکارهای نوپا تحمیل می‌شوند. علل گوناگون دیگری نیز در این امر دخیل هستند که می‌توانند در نتیجه‌ی عدم درک صاحبان این مشاغل از ماهیت پیشه‌ی انتخابی خود و یا در اثر بی‌تجربگی آنان رخ دهد.

ازجمله این موارد می‌توان به عدم توجه صاحبان کسب‌وکار به اوضاع حاکم بر بازار جهت ارائه‌ی محصول اشاره نمود. ارزیابی صحیح از میزان عرضه و تقاضا و تولید محصول به‌ تناسب نیاز جامعه، امری مهم در جلوگیری از ورود زیان تلقی می‌شود.

هم‌چنین باید بررسی کرد که مخاطب محصول و خدمات موضوع فعالیت ما چه قشری از جامعه هستند. که بر اساس آن بتوان به فراخور گرایش‌ها و نیازهای مدنظر آنان، ویژگی‌های خاصی را در طراحی محصول و یا در ارائه‌ی خدمت موردنظر لحاظ نمود.  و از این طریق بتوان سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داد.

بدون شک در عرصه‌ی امروزی کسب‌ و کارها که رقابت بخش جدایی‌ ناپذیر آن محسوب می‌شود. نوآوری و ایده‌پردازی‌ های جدید به‌منظور حذف سایر رقبا و به‌ دست‌آوردن بخش قابل‌ توجهی از مشتریان در بازار نیز از مؤلفه‌های بسیار مهمی است. که با استفاده از آن می‌توان از شکست زودهنگام کسب‌وکار نوپا جلوگیری کرد.

علاوه‌ بر موارد پیش‌گفته، دلایل دیگری هم وجود دارند که ممکن است فعالیت کسب و کار نوپا را با خطر ورشکستگی مواجه کنند.

از جمله:

نداشتن برنامه‌ریزی و خط‌مشی صحیح و از پیش تعیین‌شده، ناکارآمدی در جذب نیروی انسانی شایسته و خبره و یا عدم تخصیص سرمایه کافی ، همگی در احتمال وقوع ورشکستگی اثرگذار می‌باشند . بر هر مدیر آگاهی لازم است تا از این خطرات اجتناب کند.

شایان ذکر است که عوامل شکست استارتاپ‌ها تنها منحصر به موارد پیش‌ گفته در بالا نیست. باید بدانیم که چاره‌ اندیشی در راستای پرداخت به‌موقع بدهی و دیونی که برای این مشاغل ایجاد می‌شوند نیز در هدایت کسب‌وکار و در امان نگه‌داشتن آن از ورشکستگی حائز اهمیت بسیاری است.

ورشکستگی
ورشکستگی

معافیت‌های مالیاتی استارتاپ‌ها

به‌موجب قوانین وضع‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای استارتاپ‌ها، این کسب‌وکارها از تاریخ ثبت و شروع فعالیت خود به مدت سه سال از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند.

این قاعده به‌منظور رعایت حال کسب‌وکارهای نوظهور وضع‌شده است. تا  این کسب و کارها مراحل اولیه فعالیت خود را تا زمان رسیدن به سود موردنظر بدون دغدغه مالیاتی سپری کنند.

هم‌چنین کسب‌ وکارهایی که تنها به ارائه‌ی یک خدمت و یا یک محصول می‌پردازند، نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

اما پس از گذشت سه سال از تاریخ ثبت، کسب‌وکارهای نوپا به گفته سازمان امور مالیاتی کشور  مبنی بر جبران بودجه و پیشگیری از ورود آسیب به اقتصاد کشور، موظف به پرداخت مالیات هستند.

میزان مالیات قابل پرداخت از سوی کسب‌وکارهای نوپا برحسب انواع آن‌ که می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد، متفاوت است.

دیون مالیاتی، مهم‌ترین چالش استارتاپ‌ها

متأسفانه به دلیل سوء مدیریت و عدم آگاهی از قوانین، بخش مهمی از بدهی کسب‌ وکارها در این شرایط، مربوط به مالیات و دیون دولتی است.

به‌منظور ایجاد نظم و شفاف‌سازی در جهت مشخص نمودن میزان دیون مالیاتی، هر شرکتی موظف به رعایت مسائل مرتبط با تنظیم و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی و نگهداری از دفاتر قانونی خود می‌باشد.

باید توجه کرد که دیون مالیاتی به‌موجب ماده 160 قانون مالیات‌های مستقیم ازجمله دیون ممتاز بوده . و پرداخت مالیات نسبت به طلب سایر طلبکاران( به‌جز طلب‌کاران دارای وثیقه و کارمندان شرکت) در الویت است.

البته به‌موجب رأی وحدت رویه 212 هیأت عمومی دیوان عالی کشور، با اعلام ورشکستگی این قاعده بر هم می‌خورد . و اداره مالیات نمی‌تواند پیش از سایر طلب‌کاران، کل طلب خود را وصول کند تا به دیگر طلب‌کاران چیزی نرسد.  ازاین‌جهت اعلام ورشکستگی می‌تواند مزیت داشته باشد.

اما اعلام انحلال یا ورشکستگی راه فرار خوبی برای مدیران نیست. زیرا مسئولیت مدیران در زمان انحلال به استناد ماده 198 قانون مالیات‌های مستقیم و ماده 122قانون برنامه پنجم توسعه به همراه شرکت در قبال مالیات تضامنی است. و ورشکستگی استارتاپ و شرکت تأثیری در مسئولیت مدیران ندارد.

در چنین حالتی، اداره مالیات می‌تواند علیه مدیران آن، توأمان جهت وصول مطالبات اجراییه صادر نماید.

به عبارتی تا زمانی که شرکت ورشکسته اعلام نشود، سازمان امور مالیاتی می‌تواند بدون مراجعه به دادگاه و تنها از طریق صدور اجرائیه مالیاتی، اقدام به پرداخت مالیات مؤدیان نماید.

بدیهی است که با صدور حکم ورشکستگی شرکت، تمام امور مربوط به تصفیه از قبیل : به فروش رساندن تمام اموال متعلق به شرکت، تأدیه دیون و تسویه کلیه بدهی‌ها که شامل محاسبه و پرداخت بدهی‌های مالیاتی نیز می‌شود، برعهده‌ی مدیر تصفیه و تابع نظام ورشکستگی مقرر در قانون تجارت خواهد بود.

بنابراین:

شرکت‌های ورشکسته نیز هم‌چنان موظف به پرداخت مالیات هستند. و برای پیش‌گیری از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط سازمان امور مالیاتی و  هم‌چنین به‌منظور رهایی از پرداخت جریمه ناشی از به تعویق انداختن دیون مالیاتی، مدیران مربوطه و صاحبان استارتاپ‌ها باید اقدامات لازم را در راستای انجام وظایف قانونی خود و تأدیه کلیه دیون مالیاتی اتخاذ کنند.

باید به این نکته توجه داشت که چنان‌چه مدیران شرکت ورشکسته در پرداخت مالیات‌های شرکت کوتاهی کنند، ممکن است اموال و دارایی آنان توقیف شود.

بنابراین این ریسک برای سرمایه‌گذاران وجود دارد در زمان انحلال، نه‌تنها قادر به بازیافت سرمایه خود نباشند.  بلکه حتی ممکن است مجبور به پرداخت دیون مالیاتی شرکت نیز بشوند.

اتفاقی که این روزها دامن بسیاری از سرمایه‌گذاران را گرفته و باید پیش از انحلال، تمهیدات حقوقی لازم را درنظر گرفت.

مدیران تسویه و حتی نمایندگان شخص حقوقی در هیأت مدیره و مدیرعامل هم مشمول این مسئولیت هستند. بنابراین قبل از قبول مسئولیت توجه به وضعیت مالی شرکت ضروری است.

در این راستا مجموعه حقوقی فینولا  آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما در زمینه‌ی ارائه‌ی هرگونه خدمات پیرامون کسب‌وکارهای نوپا به‌منظور جلوگیری از ورشکستگی و حل چالش‌های مالیاتی مربوط به آن می‌باشد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می‌توانید با کارشناسان حقوقی فینولا تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب چگونگی اعلام ورشکستگی را مطالعه کنید .