چه زمانی نیاز به انعقاد توافقنامه سهامداران یا قرارداد SHA دارید ؟

توافقنامه سهامداران زمانی ضروری است که بخواهید به عنوان یک سهامدار جدید وارد یک شرکت تجاری شوید یا سهامدار جدیدی را به شرکت خود اضافه کنید، یا با افراد دیگر اقدام به تاسیس یک شخصیت حقوقی کنید. در تمام این موارد لازم است که  از منافع خود در شرکت محافظت کنید.

معمولا در ابتدای فعالیت شرکت، اختلاف و چالش های شدیدی وجود ندارد و خیلی از افراد به مسائل و پیچیدگی هایی که ممکن است پیش بیاید توجهی نمی کنند. اما با گذشت زمان متوجه میشوید بروز اختلاف در کار تجاری امری ناگزیر است و اغلب افراد درگیر آن می شوند.

در این زمان ممکن است به مسائلی بر بخورید که شیوه حل اختلافی برای آن تعیین نشده و ناچارا درگیر پروسه طولانی وهزینه بر دعاوی حقوقی شوید.

لذا توصیه می شود  برای تسریع در حل اختلافات و عدم اخلال در فعالیت شرکت علاوه بر اساسنامه موجود شرکت، اقدام به انعقاد توافقنامه سهامداران کنید.

توافق نامه سهامداران یا SHA چیست؟‌

این توافقنامه در زمان شروع فعالیت یک کسب و کار یا تاسیس یک شرکت تجاری بین اشخاصی که قصد تشکیل آن را دارند و سهامداران اولیه آن خواهند بود، منعقد می شود، هرچند که می تواند پس از تشکیل و فعالیت شرکت نیز میان سهامداران منعقد گردد.  

اختلافات بین سهامداران می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که اگر این مسائل به نحو صحیح و با سرعت حل نشود، می تواند منجر به خسارات مالی قابل توجهی به شرکت شود و به اعتبار شرکت و منافع دیگر سهامداران آسیب برساند.

این توافقنامه به طور کلی یک توافقنامه الزام آور بین سهامداران است که در آن حقوق ، تعهدات و امتیازات سهامداران ، شیوه حمایت از آنها و نحوه مدیریت شرکت مشخص می شود.

توافقنامه سهامداران برای اطمینان از این است که با سهامداران منصفانه رفتار و حقوق آنها حفظ می شود.

هدف این توافق نامه این است که سهامداران را به دستورالعمل هایی برای تصمیم گیری  ملزم کند ،تا از ایجاد و افزایش اختلافات بعدی جلوگیری شود و روند تصمیم گیری ها شفاف باشد. 

هم چنین در این توافق نامه علاوه بر تعیین حقوق و تعهدات سهامداران نسبت به شرکت، در خصوص روابط میان خود سهامداران نیز تعیین تکلیف می شود.

همانطور که گفته شد انعقاد این توافق نامه روشی کم هزینه برای به حداقل رساندن اختلافات از طریق روشن کردن چگونگی اتخاذ تصمیمات و ارائه چهارچوب ها و رویه هایی برای حل اختلاف است.

آیا توافقنامه سهامداران همان اساسنامه است ؟

پاسخ خیر است . توافقنامه سهامداران با اساسنامه شرکت متفاوت است.

اساسنامه اصول کلی و چهارچوب های بنیادی یک شخص حقوقی را تعیین می کند، در حالی که توافق نامه سهامداران به مسائل مربوط به روابط بین سهامداران و هم چنین روابط آنها با شرکت متمرکز است و در آن به  مسائل جزیی تر اشاره می شود و انعقاد آن توسط سهامداران شرکت به صورت اختیاری است.

برای اصلاح اساسنامه نیز تشریفات قانونی خاصی لازم است که وجود این تشریفات در اصلاح توافقنامه لازم نیست و می توان این تفاهم نامه را با توجه به فعالیت شرکت و نیازهای سهامداران به نحو منعطف تری تنظیم کرد، همین مسئله باعث می شود که انعقاد این تفاهم نامه مفید به نظر برسد.

توافقنامه سهامداران ممکن است حاوی شروطی باشد که در اساسنامه هم وجود دارد. با این حال، این توافقنامه معمولاً گسترده تر است و حمایتهای  بیشتری را برای سهامداران فراهم می کند.

مواردی که می توانید در این توافق نامه راجع به آن تعیین تکلیف کنید:

1.در خصوص مسائل مربوط به سهام ، از جمله :

 – تعیین تکلیف در خصوص سهام عادی و ممتاز

-نقل و انتقالات سهام مخصوصا هنگامی که یک سهامدار می خواهد سهام خود را منتقل کند

-توافقات سهامداران در خصوص قیمت گذاری سهام

– تصمیم گیری سهامداران در مورد اینکه چه اشخاصی و با چه شرایطی‏، خارج از شرکت می توانند سهام شرکت را بخرند.

-مشخص نمودن تعداد سهام منتشر شده، درصد مالکیت سهامداران، هرگونه محدودیت در انتقال سهام چه به افراد داخل شرکت یا خارج شرکت.

– پیش بینی حق تقدم برای سهامداران فعلی برای خرید سهام با حفظ درصد مالکیت.

مورد اخیر از این جهت اهمیت دارد که ممکن است سهامداران جدید اقدام به خرید درصد زیادی از سهام شرکت کنند و بر نحوه تصمیم گیری و اظهارنظر سهامداران فعلی تاثیر بگذارند و آن را محدود کنند.

– نحوه تقسیم سود میان سهامداران در چهارچوب قانونی.

2. در خصوص مسائل مربوط به سهامداران. از جمله :

– تبیین صلاحیت های عمومی و اختصاصی اشخاص برای اینکه سهامدار شرکت شوند، علاوه بر آنچه که در قانون ذکر شده است.

-تعیین تکلیف در خصوص حق رای سهامداران، که از اساسی ترین حقوق آنهاست که به آنها امکان می دهد تا در مجامع عمومی و تصمیمات مهم شرکت دخالت داشته باشند.

– یکی دیگر از حقوقی که برای سهامداران در قانون پیش بینی شده است این است که سهامداران حق دارند اطلاعات خاصی از شرکت مانند صورت های مالی یا صورتجلسات هیئت مدیره دریافت کنند زیرا آنها باید از فعالیت ها و عملکرد مالی شرکت مطلع شوند.

برای مثال ممکن است  شرکت در یک سال مالی عملکرد خوبی نداشته باشد. بنابراین سهامداران حق دارند برای ارزیابی عملکرد شرکت و تصمیم گیری در مورد حفظ یا فروش سهام خود به صورت های مالی مراجعه کنند.

علاوه بر این، ممکن است هیئت مدیره تصمیم مهمی گرفته باشد که می تواند آینده شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. در آن صورت، سهامداران می توانند صورتجلسه هیئت مدیره را بررسی کنند. بنابراین لازم است ترتیبات خاصی برای اخذ این مدارک پیش بینی شود.

– تعیین سازکار ویژه تصمیم گیری در خصوص مواقعی که به دلیل بروز اختلاف میان سهامداران اکثریت برای تصمیم گیری حاصل نمی شود و تعلل باعث بروز خسارت به شرکت و اختلال در فعالیت شرکت می شود.

3.در خصوص فعالیت هیئت مدیره نیز می توان ضوابطی تعیین کرد، از جمله:

-شرایط عمومی و اختصاصی برای سمت هیئت مدیره علاوه بر آنچه که قانونا لازم است .

– فرآیند تصمیم گیری هیئت مدیره.

– تعداد و نحوه تشکیل جلسات هیئت مدیره.

4. در خصوص نحوه حل اختلافات

یکی از مهم ترین بندهای این توافقنامه می تواند پیش بینی فرآیندی برای حل اختلافات باشد.

در مواقعی که سهامداران نمی توانند راجع به موضوعی خاص به توافق برسند تعیین شخص ثالث برای رسیدن به یک راه حل قابل قبول، مفید به نظر برسد.

هم چنین علاوه بر تسریع در تصمیم گیری و عدم اخلال در روند فعالیت شرکت‏، از هزینه های اضافی و افزایش اختلاف بین طرفین نیز جلوگیری می شود.

5. در خصوص شرط عدم رقابت و محرمانگی NDA

اگر در خصوص  شرط عدم رقابت و محرمانگی در قرارداد جداگانه ای توافق نکردید پیشنهاد می شود حتما این شرط را در این تفاهم نامه بگنجانید.

هر شرکتی با توجه به نوع فعالیتی که دارد می تواند محدودیتی برای سایر سهامداران ایجاد کند تا آنها نتوانند در زمانی مشخص در شرکت های رقیب فعالیت کنند.

برای مطالعه در خصوص شرط محرمانگی  می توانید به محتوا در خصوص قرارداد محرمانگی مراجعه نمایید.

همچنین برای دانلود قرارداد محرمانگی رایگان میتوانید به بانک قرارداد های فینولا مراجعه کنید .

سخن پایانی

  در پایان لازم به ذکر است که در این مقاله تلاش شده است تا کلیاتی در خصوص توافق نامه سهامداران جهت آشنایی بیشتر بیان شود. همانطور که پیش تر اشاره کردیم انعقاد این توافقنامه فایده های بسیاری دارد اما مثل هر قرارداد دیگری دارای جزییات بی شماری است که امضای آن بدون توجه به مفاد آن می تواند باعث بروز دردسر شود بنابراین توصیه می شود حتما از مشاوران حقوقی متخصص فینولا در این زمینه یاری بگیرید.