قرارداد های پیمان از پرکاربرد ترین و رایج ترین مدل های قراردادی محسوب میشوند. قراردادهای پیمان معمولا در پروژه های ساخت و ساز و عمران، ارائه خدمات مشاوره ای، حمل و نقل، تولید کالا و محصولات مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.تمامی این حوزه ها، حوزه های پر ریسک و خطرآفرینی محسوب میشوند. نتیجتا قانون گذار سخت گیری بیشتری نسبت به بیمه کارگران و پیمان کاران داشته است. درنتیجه نحوه محاسبه حق بیمه در قرارداد پیمان همواره از مسائل پیچیده برای کارفرمایان و پیمانکاران محسوب می‌شود.

تعریف قرارداد پیمان

قرارداد پیمان ناشی از توافق بین کارگر و کارفرماست که در آن کارفرما انجام کار مشخصی را در یک بازه زمانی معین شده و در ازای پرداخت مبلغی موافقت شده به پیمانکار می‌سپارد.

قواعد محاسبه بیمه طبق قوانین داخلی ایران

قاعده عمومی محاسبه حق بیمه در ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی مقرر شده. ولیکن ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی و بخشنامه ۱۴ قانون جدید یک حق بیمه خاصی را برای قراردادهای پیمانکاری بر اساس نوع قرارداد پیمان تدوین کرده است.

ماده 28 قانون تامین اجتماعی محاسبه بیمه را براساس تعداد افراد بیمه شده و دستمزد آنان در نظر گرفته است. اما برای محاسبه حق بیمه در قرارداد پیمان (پیمانکاری)، ماده 38 قانون تامین اجتماعی و برای اجرای این ماده بخشنامه شماره 14 جدید اداره سازمان تامین اجتماعی به عنوان مرجع قانونی درنظر گرفته می‌­شود.

ماده 38 قانون مذکور چنین مقرر کرده که:

«در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار میشود کارفرما باید در قراردادی که با پیمان کار منعقد میکند. مقاطعه کار(پیمان کار)  ‌را متعهد نماید که کارکنان خود همچنین کارکنان مقاطعه‌ کاران فرعی را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده 28 این قانون‌ بپردازد….» (مقاطعه کاران یا پیمانکاران فرعی، آن دسته از پیمانکارانی هستند که تمام پروژه توسط کارفرما در ابتدا به آنها واگذار نشده است. اما در ادامه بخشی از این پروژه پیمان به پیمانکار جدید و فرعی واگذار نشده است)

همچنین مطابق با بخشنامه شماره 14 حق بیمه به صورت درصدی از کل مبلغ پیمان محاسبه می‌شود. این درصد به ضریب پیماندمشهور است.

به طور کلی باید گفت پرداخت بیمه به کارگران دو روش اصلی دارد:

1- پرداخت حق بیمه بر اساس میزان مزد و حقوق و تعداد واقعی کارگران شاغل (ماده 28 قانون تامین اجتماعی)

2- پرداخت حق بیمه بر اساس ضریب یا درصدی از مبلغ قرارداد (ماده 38 قانون تامین اجتماعی)

(مورد دوم در خصوص قراردادهای پیمانکاری کاربرد دارد.)

برای محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان، باید در ابتدا به نوع پیمان توجه کرد. انواع قراردادهای پیمان بسته به اینکه کارفرما چه شخصی باشد، از چه ابزارهایی درحین انجام پروژه استفاده شود و … متفاوت است.

بیمه قراردادهای عمرانی

اولین نوع قراردادهای پیمان که چگونگی محاسبه حق بیمه آن را بررسی میکنیم، قراردادهای عمرانی است:

قرارداد عمرانی نوعی از قرارداد پیمان است که اولا بودجه پروژه بر اساس فهرست بها پایه سازمان برنامه و بودجه یا بر اساس ضوابط تیپ سازمان (این مورد شامل قراردادهای مشاوره ای میشود) مشخص‌ شده است. دوما بودجه عملیات مورد پیمان از محل اعتبارات عمرانی دولت تامین می‌شود. در نتیجه کارفرما در این نوع از قراردادها همیشه دولت است. و این نوع از طرح ها دارای شماره طرح مخصوص و منحصر به فردی هستند که در مواقع شک و گمان در عمرانی بودن یا نبودن آنها، میتوان از طریق معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری بااستفاده ازشماره طرح آن قرارداد را استعلام گرفت. این نوع از قراردادها خود به دو نوع اجرایی و مشاوره ای تقسیم میشوند. در نتیجه برای مثال چنانچه قراردادی فاقد فهرست بها باشد یا از فهرست بهای خاص پیروی کند، حق بیمه آن مانند قراردادهای غیرعمرانی محاسبه خواهد شد.

قراردادهای عمرانی اجرایی

این نوع از قراردادهای پیمان در پروژه های ساخت و ساز و احداث جاده و تاسیس کارخانه های دولتی که دو شرط مذکور برای قراردادهای پیمان عمرانی را نیز دارا میباشند، کاربرد دارد. محاسبه حق بیمه در این قسم از قراردادها بسیار سادست بدین نحو که حق بيمه قراردادهاي پيمانكاري (اجرايي ) مقطوعاً 6 درصد ناخالص كاركرد بعلاوه 6 دهم درصد بعنوان بيمه بيكاري و در مجموع به ميزان 6٫6 درصد ناخالص كاركرد مي‌باشد. (1٫6 درصد سهام پيمانكار و 5 درصد سهم كارفرما)

قراردادهای عمرانی مشاوره ای

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است؛ این نوع از قراردادها برای ارائه مشاوره و نظر تخصصی درمورد چگونگی یا امکان تاسیس کارخانه یا احداث بزرگراه در منطقه­ ی خاص جغرافیایی یا فرضا برای به سازی لرزه ای ساختمان کاربرد دارد. در این نوع قرارداد، پیمانکار با مراجعه به محل موضوع پیمان و مشاهده و ارزیابی و بررسی پروژه، امکان شکست یا موفقیت آن پروژه و همچنین راهکارهایی برای بهبودی وضعیت پروژه ارائه می‌دهد. حق بيمه قراردادهاي مشاوره اي مقطوعاً 14درصد ناخالص كاركرد بعلاوه 1٫6 درصد بعنوان حق بيمه بيكاري جمعاً به ميزان 15٫6درصد ناخالص كاركرد مي باشد. (سهم پيمانكار 3٫6 درصد و سهم كارفرما 12 درصد)

نکته: همچنین مطابق ماده ۱۴ آیین‌نامه مالى و معاملاتى مربوط به اعتبارات جارى مؤسسات و نهادهاى عمومى غیر دولتى مصوب ۱۳۸۰/۰۴/۳۰، طرح های عمرانی موسسات عمومی غیردولتی از قبیل سازمان تامین اجتماعی، شهرداری، کمیته امداد امام خمینی و … مشمول موارد فوق می‌شوند زیرا که بودجه این پروژه های عمومی نیز توسط دولت تامین می شود.

بیمه قراردادهای غیرعمرانی

در صورتی که قراردادی، دارای شرایط قرارداد عمرانی دولتی نباشد، یک قرارداد غیر عمرانی محسوب میشود. برای مثال در صورتی که بخشی از منابع مالی مورد نیاز یک پروژه را دولت تامین نکند، آن قرارداد پیمان، غیرعمرانی محسوب میشود. این قراردادها نیز به دو نوع تقسیم میشوند: 1- قراردادهایی که نیازمند مصالح و ابزارآلات متنوع و پیچیده است. 2- قراردادهایی که نیاز به مصالح خاصی ندارند.

پس قراردادهای پیمان غیرعمرانی را میتوان به دو نوع 1- با مصالح ( مکانیکی) و 2- بدون مصالح و دستمزدی (غیرمکانیکی) تقسیم کرد.

بیمه قراردادهای غیرعمرانی مکانیکی

قراردادهای غیرعمرانی مکانیکی دارای سه شرط است:

1- تهيه مصالح مصرفي كلا به عهده و هزينه پيمانكار مي‌باشد.

2- موضوع قرارداد ارائه خدمات بوده است.

3- نوع كار ايجاب نمايد كه كلا بصورت مكانيكي و با استفاده از ابزارآلات سنگین و پیشرفته انجام گردد.

حق بیمه در این سری از قراردادها به ميزان هفت درصد ناخالص كل كاركرد ميباشد. در ضمن لازم به ذکر است که میزان 1/9 درصد از حق بیمه، برای بیمه بیکاری نیز باید در نظر گرفته شود.

بیمه قراردادهای غیرعمرانی غیرمکانیکی

قراردادهای غیرعمرانی غیرمکانیکی دارای دو شرط اولیه قراردادهای مکانیکی هستند. ولیکن در این نوع قراردادها، انجام پروژه خدماتی به واسطه کار انسان صورت می‌گیرد و دستگاه ها و ابزارآلات تاثیر نهایی را در اتمام کار یا تولید ندارند. حق بيمه كليه قراردادهاي دستمزدي و خدماتي غير مكانيكي به ميزان پانزده درصد ناخالص كل كاركرد مي‌باشد. در ضمن لازم به ذکر است به مانند مورد اخیر در اینجا نیز میزان 1/9 درصد از حق بیمه، برای بیمه بیکاری باید در نظر گرفته شود.

در مواردی مشاهده میکنیم که در قراردادهای غیرعمرانی، قسمتی از مصالح به عهده پیمانکار و بخشی دیگر برعهده کارفرما قرار گرفته است. دراین موارد حق بیمه صرفا به مصالحی که توسط پیمانکار تامین شده است، اختصاص میابد. به عبارتی مصالح و تجهیزاتی که توسط کارفرما تهیه شده یا به پیمانکار واگذار شده، مشمول بیمه قرار نمی گیرد. بنابراین هرچقدر ارزش مصالحی که کارفرما در اختیار پیمانکار قرار می دهد بیشتر باشد، حق بیمه قرارداد کمتر خواهد شد. لازم به ذکر است، رویه عملی سازمان تامین اجتماعی بر این منوال است که بر اساس قرارداد منعقده فیمابین طرفین کارفرما و پیمانکار تصمیم گیری میکنند. برای مثال کارفرما به سازمان اعلام میدارد که 30% از موضوع پیمان با استفاده از مواد، مصالح و تجهیزات می باشد و 7۰% موضوع پیمان دستی یا به اصطلاح دستمزدی است و سازمان اصولا همین مورد را با درنظر گرفتن قرارداد پیمان منعقد شده، می‌پذیرد.

نکته: به عنوان یک اصل میتوان این موضوع را درنظر گرفت که:

حق بیمه قراردادهایی که نیاز به مواد و مصالح و ماشین آلات و تجهیزات داشته و این موارد به هزینه پیمانکار تامین می گردد، کمتر از حق بیمه قراردادهایی است که نیاز به مصالح نداشته یا مصالح با هزینه کارفرما تامین می شود، علت تفاوت میزان حق بیمه نیز، تفاوت در وجود میزان خطر جانی است که در کارهای صرفا یدی که توسط انسان انجام میشود، نسبت به پروژه هایی که بخش عظیمی از کار بر عهده دستگاه هاست، وجود دارد.

حق بیمه درصدی از مزد و حقوق کارگر است و بیمه از مبالغی کم میشود که حقوق و مزد یک کارگر محسوب شود. و از مبلغ مصالح به کار رفته در یک پروژه قاعدتا مبلغی به عنوان حق بیمه کسر نمی‌شود. از همین جهت گاها برخی از کارفرمایان در مقابل سازمان چنین ادعا میکنند که بخشی از مبلغ کل قرارداد را با مصالح خود پوشش داده اند. تا این میزان مبلغ شامل حق بیمه نشود و دیگر مجبور به پرداخت آن نباشند.

نکته: همچنین لازم به ذکر است که موارد ذیل به طور خاص نیز شامل کسر حق بیمه نمی شود:

1- قیمت تجهیزاتی که پیمانکاران از طریق گشایش اعتبار اسنادی وارد کشور و خریداری می نمایند.

2- همچنین قیمت مصالح و ماشین آلاتی که به شکل انحصاری و اختصاصی در قراردادهای سوله سازی در اختیار کارفرمایان است.

 3- پارچه در قراردادهای دوخت و دوز، آسفالت در قراردادهای جاده سازی و آسفالت کاری، موکت و کف پوش و کابینت در صورتی که توسط کارفرما تهیه و به صورت رایگان به پیمانکار تحویل شود، به عنوان مصالح واگذاری تلقی نشده و قیمت آنها به کل کارکرد اضافه نمی گردد.

نکته: لازم است که توجه داشته باشید با استناد به ذیل بند 3-5- بخشنامه شماره 14 جدید چنانچه این ماشین آلات توسط کارفرما تهیه و در محل کار تسلیم پیمانکار شود و کرایه ای برای حمل این ماشین آلات داد نشود. در این صورت نیز با توجه به اینکه کار دستمزدی(غیر مکانیکی) محسوب میشود، حق بیمه آن با پانزده درصد (بدون احتساب بیمه بیکاری) محاسبه خواهد شد.

متاسفانه کارفرمایان در این نوع از قراردادها امکان تقلب قانون را دارند. بدین ترتیب که کارفرما با تنظیم کردن یک گواهی خلاف واقعیت، درصد مکانیکی کار را بیشتر جلوه میدهد. همانطور که متوجه شدیم نرخ حق بیمه قراردادهای مکانیکی کمتر از غیرمکانیکی است. پس با  افزایش درصد مکانیکی، حق بیمه قرارداد کاهش پیدا میکند. راه دیگر فرار از قانون که در قراردادهای ساخت و ساز نیز بیشتر مشاهده میشود، مبهم نوشتن متن قرارداد است. به گونه ای که تفسیر مکانیکی بودن یا غیر مکانیکی بودن شیوه انجام کار به علت عدم شفافیت ممکن نباشد. و قرارداد در موضوع و تعهدات طرفین و نحوه انجام کار توسط پیمانکار مبهم باشد.

حالات خاص بیمه قراردادهاي غير عمراني

قراردادهای غیرعمرانی علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد. میتواند انواع خاصی نیز به خود بگیرد که در این بخش انواع این حالات خاص را بیان می‌کنیم. و نحوه محاسبه حق بیمه آن را نیز در آنها بررسی می‌کنیم.

بیمه قراردادهاي گازرساني

این سری قراردادها اصولا بین شركت ملي گاز ايران و پيمانكاران منعقد مي‌گردد. و مواردی از قبیل لوله و اتصالات، نوار زرد اخطار، مواد عايق و الكترود مخصوص كه مختص عمليات گازرساني است از طرف کارفرما یا شرکت نفت به پيمانكار تحويل مي‌گردد و این موارد جزء مصالح انحصاري مي باشد. با توجه به اینکه نوع عمليات گازرسانی به چه نحوی باشد، شیوه محاسبه حق بیمه در آن متفاوت خواهد بود.

1- در قراردادهايی که موضوع آن صرفا احداث شبكه هاي گازرساني است، حق بيمه به نحو هفت درصد محاسبه می­شود.

2- قراردادهاي نصب انشعابات (نصب علمك) بطور كلي خدمات تلقي می‌شوند. ولیکن درمواردی با توجه به اینکه برای اجرای این چنین پروژه‌هایی از ماشين آلات و دستگاه‌هاي جوشكاري و بعضاً كمپرسور و دستگاه‌هاي حفاري استفاده میشود، این قرارداد پیمان میتواند وجه مکانیکی نیز به خود بگیرد.

برای مثال اگر اکثر پروژه نصب به واسطه دستگاه ها باشد، قرارداد  70درصد مكانيكي محسوب میشود  و حق بيمه آن به ماخذ 7% محاسبه میشود و 30% باقی مانده عمليات غير مكانيكي تلقي شده و حق بيمه آن با 15% محاسبه مي‌گردد.

3- در قراردادهاي نصب رگلاتور، چنانچه قرارداد مربوطه جداگانه و مستقل از نصب انشعاب ( علمك ) منعقده شده باشد در اينصورت با توجه به نوع كار كلاً خدماتي و غير مكانيكي محسوب شده و حق بيمه آن 15 درصد محاسبه می‌شود. چنانچه نصب رگلاتور و نصب انشعاب تواماً در يك قرارداد باشد بايد طبق بند  2 فوق یعنی ترکیبی از 7 درصد و 15 درصد را لحاظ کرد.

قرارداد با پیمانکارانی که کارگاه تولیدی، صنعتی و فنی دارند

اینگونه قراردادها در محل شعبه مربوط به کارگاه متمرکز و حساب‌های کارگاه نیز از همان شعبه صادر می‌شود. چنانچه پیمانکار شخص حقوقی بوده و دفاتر و اسناد قانونی داشته باشد، صدور مفاصاحساب قرارداد پیمانکاری درصورت وصول حق بیمه طبق گزارش بازرسی از دفاتر صدور بلامانع است. همچنین درصورتی‌که پیمانکار تمکن پرداخت نقدی بدهی مطابق با پرونده مطالباتی را نداشته باشد اما حق بیمه را پرداخت و مانده بدهی را تقسیط کرده باشد، صدور تسویه حساب قرارداد بلامانع است.

بیمه قراردادهای خرید و فروش

اگر موضوع قرارداد فقط قراردادهاي خريد و فروش اجناس، مواد و تجهيزات باشد و نياز به انجام كار اضافي مانند تولید یا بازاریابی آن نباشد مشمول كسر حق بيمه نبوده و صدور مفاصاحساب بدون وصول حق بيمه بلامانع خواهد بود. همچنين در مورد قراردادهاي اجاره انواع ماشين آلات و اتومبيل، در صورتيكه اجاره بدون راننده باشد محاسبه بیمه به همین شکل خواهد بود.

 بیمه قراردادهای نصب تجهیزات

چنین قراردادهای پیمانی اصولا درجهت نصب لوازم و تجهیزات موردنیاز کسب و کارها یا پروژه های عمرانی و تولیدی منعقد می‌شود. برای مثال میتوان به نصب و راه اندازی شبکه و سیستم ذخیره ساز و یا فرضا نصب کوره القایی در قرارداد نصب تجهیزات اشاره کرد، در این نوع از قراردادها مبلغ قرارداد صرفا شامل اجرت و دستمزد نصب تجهیزات میشود، فارغ از اینکه ارزش آن تجهیزات به چه مقدار است.  در نتیجه در تعیین حق بیمه این قبیل قراردادها به ارزش تجهیزاتی که باید نصب شود توجهی نمی شود و بیمه براساس اجرت نصب محاسبه میشود.

در صورتی که موضوع قرارداد صرفاً نصب تجهیزات باشد با توجه به نحوه انجام آن (مکانیکی یا غیرمکانیکی و یا تواماً مکانیکی و دستی) حق بیمه آن حسب مورد همانطورکه خواندیم به میزان ۱۵ درصد و ۷درصد محاسبه میشود. اما چنانچه نصب تجهیزات با مواردی همچون ارائه خدمات پس از نصب و مشاوره در خصوص نحوه استفاده از تجهیزات و یا سایر عملیات های مرتبط همراه باشد، در صورتی که:  1- تهیه و طراحی و خرید تجهیزات در خارج از کشور صورت گرفته باشد و 2- تامین بهای آن نیز از طریق اعتبار اسنادی باشد و3-  فقط عملیات نصب آنها در داخل کشور باشد و 4- تامین سایر مصالح بر عهده پیمانکار باشد، حق بیمه به میزان 7 درصد محسوب میشود.

همیشه در نظر داشته باشید که:

 1- حق بیمه قراردادهای عمرانی از حق بیمه قراردادهای غیرعمرانی کمتر است. 2- همچنین قراردادهای مشاوره ای نرخ حق بیمه بیشتری از قراردادهای اجرایی دارند. 3- در قراردادهای غیرعمرانی نیز باید توجه داشت که حق بیمه قراردادهای با مصالح و مکانیکی کمتر از حق بیمه قراردادهای بدون مصالح و غیرمکانیکی می باشد. 4- حق بیمه اصولا به مزد تعلق می گیرد.

بیمه قراردادهای کامپیوتری

چنانچه در این نوع قراردادها، پیمانکار دارای دفاتر منظم باشد، حق بیمه بر اساس تعداد کارگران پیمانکار و بدون اعمال ضریب محاسبه می شود. در غیر این صورت نرخ حق بیمه هفت درصد مبلغ قرارداد است.

بیمه پیمانکاری در برخی معادن خاص

با توجه به بخشنامه 14/6 سازمان تامین اجتماعی، میزان دستمزد در برخی قراردادهای پیمانکاری در معادن خاص (منظور معادنیست که اجرای پروژه اکثر به واسطه ماشین آلات پییشرفته است)، ۱۶/۶۷ درصد فرض می گردد. این عدد در بیست و هفت درصد ماده 28 ضرب می شود. نتیجه برابر است با 5/4درصد. این درصد به عنوان میزان حق بیمه در این گونه قراردادها محسوب می گردد. علت پایین بودن میزان حق بیمه در قراردادهای پیمان معدن استفاده از ماشین آلات زیاد و هزینه بر است.

بیمه قراردادهای حمل و نقل ریلی

با توجه به اینکه پیمانکاران مربوطه 60 الی 80 درصد ازمبلغ کارکرد قرارداد منعقده با کارفرمایان را بابت استفاده از امکانات ریلی و نیروی کششی به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت می نمایند، لذا باید نسبت به ناخالص کارکرد قراردادهای حمل و نقل مذکور پس از کسر سهم راه آهن بابت خدمات ارائه شده حق بیمه به ماخذ هفت درصد سهم پیمانکار محاسبه و وصول و مفاصاحساب نسبت به کل کارکرد قرارداد صادر گردد.

به عبارتی ضرایب موضوع ماده 38 قانون تامین اجتماعی فقط در خصوص بیست درصد از مبلغ پیمان اعمال می گردد. در خصوص این بیست درصد نیز درصد حق بیمه 15% می باشد.

بیمه قراردادهای حمل و نقل بین شهری و درون شهری

در این گونه قراردادها مبلغ چهاردرصد به علاوه هفت سی و ششم به عنوان حق بیمه قراردادهای پیمانکاری حمل و نقل کسر می گردد. علت آن نیز است که رانندگان در اجرای قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب1379 حق بیمه خود را پرداخت می نمایند. به همین علت حق بیمه قراردادهای پیمانکاری حمل و نقل پایین تر از سایر پیمانکاری هاست.

بیمه در مواردی که مبلغ قرارداد به نحو ارزی توافق شده است

در خصوص قراردادهایی که تمام یا بخشی از مبلغ مورد توافق شده بین طرفین به نحو ارزی پرداخت میشود، معادل ریالی  ارز مذکور محاسبه میشود و سپس حق بیمه بر پایه آن لحاظ می‌شود.

حق بیمه کارکنان شاغل در قراردادهای پیمانکاری و مهندسان مشاور طرح های غیر عمرانی

شورای عالی تامین اجتماعی در جلسه شماره ۲۴۰ به تاریخ۱۳۷۰/۰۱/۲۴ که در خصوص تعیین حق بیمه مقطوع جهت کارکنان شاغل در قراردادهای پیمانکاری و مهندسان مشاور غیر طرح های عمرانی و به استناد ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی تشکیل شد، حق بیمه قراردادهای پیمانکاری را به شرح زیر تصویب نمود:

«ماده یک: حق بیمه کارکنان شاغل در قراردادهای زیر به ماخذ پانزده درصد ناخالص بهای کل کار تعیین و وصول میگردد: قراردادهایی که در اجرای آنها تمامی مصالح مصرفی به عهده واگذارنده کار( کارفرما) می باشد. کلیه قراردادهایی که موضوع آنها ارائه خدمات اعم از خدمات نصب فنی، مشاوره ای، آموزش طراحی، نقشه کشی، نقشه برداری، نظارت، حسابداری، حسابرسی، تنظیمات و بوده و یا در اجرای آن نیازی به مصالح نباشد.

تبصره: مواد پاک کننده در قراردادهای تنظیمات جزو مصالح محسوب نمی شود.

ماده دو: حق بیمه کارکنان شاغل در سایر قراردادها به ماخذ (۷%) ناخالص بهاء کل کار تعیین و وصول می‎‌‌شود.

تبصره: قیمت تجهیزاتی که پیمانکار از طریق گشایش اعتبار اسنادی از خارج از کشور خریداری می کند مشمول کسر حق نخواهد بود».

این نکته لازم به ذکر است که در رویه عملی پیمانکاران موظف هستند که لیست کارکنان شاغل در پروژه های خود را با توجه به ماده۳۹ قانون مزبور به نزدیکترین شعبه محل پروژه ارسال کرده و حق بیمه را بپردازند. در خصوص قراردادهای مهندسین مشاور باید افزود در حال حاضر دستورالعمل و شیوه محاسباتی مدونی وجود ندارد و به صورت موردی و سلیقه ای عمل می گردد. البته غالب شعب مفاصا حساب این قراردادها را منوط به پرداخت حق بیمه به میزان ۱۵ درصد مبلغ قرارداد می دانند.

مهلت اعتراض به بیمه قرارداد پیمانکاری

مطابق ماده ۴۲ قانون تأمین اجتماعی «در صورتی که کارفرما به میزان حق بیمه و خسارات تأخیر تعیین شده از طرف سازمان معترض باشد می تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ اعتراض خود را به طور کتبی به سازمان تسلیم نماید..

سازمان موظف است اعترض کارفرما را حداکثر تا یک ماه پس از دریافت آن در هیأت بدوی تشخیص مطالبات مطرح نماید. در صورت عدم اعتراض کارفرما ظرف مدت مقرر حکم سازمان قطعی خواهد بود و میزان حق بیمه خسارات تعیین شده طبق ماده ۵۰ این قانون وصول خواهد شد.

جهت دریافت راهنمایی بیشتر در خصوص نحوه محاسبه حق بیمه در انواع قرارداد پیمان هم اکنون میتوانید با مشاوران برجسته تیم حقوقی فینولا در ابتاط باشید