ممکن است افراد به دلایل گوناگون نتوانند امور مربوط به خریدوفروش اموال را خودشان انجام دهند. در این صورت با واگذاری نمایندگی به شخص دیگری که وکیل خوانده می‌شود، اقدام به خریدوفروش می‌نمایند. یکی از این موارد، وکالت دادن به دیگری در امر خرید وکالتی خودرو است.

شرایط لازم جهت اعطای وکالت در خریدوفروش خودرو

 در خریدوفروش وکالتی خودرو نیز مانند هر معامله‌ای بدون شک  رعایت قواعد و شرایط اساسی صحت آن ضروری است.

بنابراین مطابق ماده 190 قانون مدنی  در تمام مراحل خریدوفروش وکالتی خودرو نیز طرفین باید اهلیت لازم جهت انجام معامله را داشته باشند. و این امر را با قصد و رضای یکدیگر انجام دهند.

این موارد در اعطای عقد وکالت نیز لازم‌ می‌باشد. هم‌چنین موضوع مورد معامله باید معین و جهت آن نیز باید مشروع باشد.

درنتیجه اعطای وکالت در خریدوفروش خودروهای قاچاق مجاز نیست .

انواع وکالت در خرید خودرو

وکالت در این امر می‌تواند به سه صورت خرید، فروش و تعویض پلاک خودرو باشد. که هرکدام از این وکالت‌ها می‌تواند به‌صورت ساده یا بلاعزل اعطا شود.خرید وکالتی خودرو

نکات لازم‌الرعایه در وکالت خرید خودرو:

در این قسم از وکالت این اختیار به وکیل داده می‌شود تا کلیه امور مربوط به خرید خودرو ازجمله انتخاب خودرو و بررسی استانداردهای فنی آن مانند داشتن برگه معاینه فنی معتبر، بررسی اوراق مرتبط از قبیل بیمه‌نامه، اصل سند خودرو جهت شناسایی هویت مالک، کارت خودرو و غیره را بر عهده بگیرد.

به همین دلیل است که گرچه نیازی به داشتن تحصیلات آکادمیک در رشته حقوق از جانب فرد منتخب (وکیل) جهت خریدوفروش وکالتی خودرو نیست، اما این فرد باید بسیار قابل‌اطمینان باشد. و بررسی دقیق اسناد و اوراق هویتی خودرو را به‌منظور جلوگیری از خطرات و وقوع مشکلاتی که در ادامه بدان می‌پردازیم،انجام دهد.

 نکات لازم‌الرعایه در وکالت فروش خودرو:

در این وکالت نیز ، وکیل علاوه‌ بر این‌که ملزم به رعایت شرایط و عرف حاکم بر بازار معاملاتی خودرو مانند در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به نحوه قیمت‌گذاری (در صورت عدم انجام آن توسط موکل)، میزان مجاز تخفیف به خریدار، انجام تبلیغات متناسب با مقصود موکل و طی مراحل اداری می‌باشد؛  در رعایت نکات حقوقی فروش نیز باید هوشیار باشد.

این نکات دربرگیرنده فرآیند انعقاد قرارداد خودرو شامل: مشخص نمودن طرفین معامله، مشخصات خودرو، نحوه پرداخت پول، تحویل خودرو و انجام مقدمات و اقدامات لازم جهت امضا نمودن طرفین معامله می‌باشد.

در قرارداد خریدوفروش خودرو هم‌چنین پیش‌بینی شرایط فسخ معامله، شیوه جبران خسارت و تعیین مرجع صالح جهت حل اختلاف ضروری است.

نکات لازم‌الرعایه در وکالت تعویض پلاک خودرو:

پلاک به‌منزله شناسنامه و سند هویتی خودرو تلقی می‌شود. و به‌موجب قوانین راهنمایی و رانندگی تمام تخلفات صورت گرفته از سوی راننده خواه مالک خودرو باشد یا خیر به مالک آن منتسب می‌شود.

ازاین‌رو در نقل‌وانتقال مالکیت خودرو تعویض پلاک امر مهمی است، تا از نسبت دادن تخلفات مالک قبلی به خریدار جدید جلوگیری شود.

اگر فروشنده برای تعویض پلاک خودرو به دیگری وکالت دهد،خریدار می‌تواند بدون نیاز به حضور او همراه با وکیل منتخب و یا اگر وکالت در تعویض پلاک به خود او داده‌شده است، راسا و بدون نیاز به همراهی فروشنده به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است که اغلب این وکالت به‌منظور تسریع فرایند معامله، از سوی فروشنده به خود خریدار اعطا می‌شود .

یکی از نکاتی که باید در این نوع از وکالت به آن توجه کرد. ؛ ارائه مدارک لازم مانند اصل کارت شناسایی خودرو، اصل بیمه‌نامه شخص ثالث، برگه عدم خلافی، اصل کارت معاینه فنی خودرو، اصل سند مالکیت خودرو صادره از ناجا و غیره از سوی فروشنده هنگام تعویض پلاک است.

خطرات خریدوفروش وکالتی خودرو

همان‌طور که اشاره شد، خریدوفروش وکالتی خودرو همواره با خطراتی همراه است که بیشتر این خطرات در زمان تعویض پلاک رخ می‌دهند.

ازاین‌رو توصیه می‌شود انجام این کار توسط خود اشخاص و نه به‌صورت وکالتی انجام شود. مگر این‌که انجام آن از هیچ طریقی برای ذی‌نفع امکان‌پذیر نباشد.

اهمیت این امر از آن جهت است که به‌محض تحویل خودرو و انتقال آن، تمام مسئولیت‌های مالک قبلی برعهده مالک جدید قرار می‌گیرد. ممکن است خودرو به علت تخلفات رانندگی متعدد و سنگین مشمول جریمه باشد یا در فرض بدتر ممکن است خودرو به دلیل استفاده از پلاک جعلی و یا ارتکاب جرائمی چون قاچاق از سوی نهادهای قضایی تحت پیگرد باشد.

غیر از سوءپیشینه‌ی کیفری، وجود معضلات حقوقی مختلفی در خصوص خودرو متصور که بهتر است وکیل در امر خریدوفروش، آن‌ محدودیت‌ها را بررسی نماید.

این مشکلات می‌تواند ناظر بر درگرو بودن خودرو توسط بانک به دلیل بدهی دارنده‌ی‌ آن باشد و یا حتی می‌تواند  درنتیجه‌ی مشکلات مربوط به عدم انحصار وراثت در صورت مشخص نکردن مالکیت خودرو پس از فوت مالک بروز نماید.

بنابراین علاوه‌بر توجه به صحت و اعتبار اسناد هویتی خودرو در زمان تعویض پلاک، همچون بیمه شخص ثالث، برگه خلافی و دیگر موارد مذکور، وکیل در امر خریدوفروش خودرو همواره باید مصلحت موکل خود را در تمامی مراحل معامله  ازجمله در تنظیم مبایعه‌نامه خودرو و درنهایت تنظیم سند رسمی انتقال اعمال کند.

ممنوع‌المعامله نبودن طرف مقابل و احراز رسمی مالکیت فروشنده خودرو نیز ازجمله موارد مهمی است که باید به آن توجه کافی نمود.

مجموعه حقوقی فینولا آماده ی خدمت‌رسانی به شما در زمینه‌ی تنظیم انواع وکالت‌نامه خرید خودرو می‌باشد .

در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان حقوقی فینولا تماس بگیرید.