دکتر سید حسن حسینی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و مسئول این سلسله رویدادها در آغاز مراسم گفت: ریشه مطالعات مربوط به رسانه و فضای مجازی به دهه 30 و 40 در ایران باز می‌گردد که با ظهور روزنامه نگاری و جامعه شناسی رسانه آغاز شد و بعدها به دانش ارتباطات تبدیل شد و دهه‌های بعد مباحث مطالعات فرهنگی رسانه‌ها نیز شکل گرفت. ده سال قبل زمانی که از مطالعات فلسفی رسانه صحبت کردیم و این رشته را در دانشگاه صدا و سیما تاسیس کردیم، برخی با تمسخر به این حوزه نگاه می‌کردند چون نگاه ابزارگرایانه بر حوزه رسانه و اذهان برنامه سازان حاکم بود. به تدریج این نگاه تعدیل شد و اکنون وقتی از مطالعات فلسفی رسانه صحبت می‌کنید هزاران مقاله در این حوزه نگاشته شده و کتب متعددی به چاپ رسیده است.

وی افزود: در سالهای اخیر مباحث جدیدتری شکل گرفته است که بررسی رسانه از منظر علوم تجربی و علوم میان رشته‌ای و علوم محاسباتی مورد توجه قرار گرفته است. آنچه هدف و انگیزه این همایش و اساسا شکل‌گیری مدارس علوم نوین رسانه شد، همین رویکرد نوین به حوزه رسانه است که در ایران به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. سه سال است که این سلسله رویدادها با محوریت علوم اعصاب و علوم شناختی در تعامل با رسانه، در حال برگزاری است و سومین دوره این رویداد را پاییز سال جاری با محوریت علوم اعصاب و علوم محاسباتی برگزار خواهیم کرد.

دکتر حسینی در پایان یادآور شد؛ هدف از برگزاری همایش یک روزه متاورس دریافت اطلاعات فنی از متخصصان این حوزه است و ابعاد علوم انسانی پدیده متاورس در دوره‌های آینده مورد توجه ما خواهد بود.

محمدرضا قدوسی اولین سخنران کلیدی این همایش بود که در خصوص قابلیت‌های متاورس برای بانک‌ها و کارآفرینان مالی سخن گفت. در ادامه کاوه مشتاق از پساکمیابی در متاورس سخن گفت و اینکه پساکمیابی به چه معنا است و چه ارتباطی با متاورس دارد، او سپس درباره مالکیت در متاورس صحبت کرد.

سخنران سوم این همایش، محمد پیله‌چی بود. وی گفت ما زندگی مجازی را شروع کرده‌ایم و نباید گمان کنیم که متاورس برای آیندگان است. او در ادامه در خصوص ارتباط تکنولوژی، به طور مشخص متاورس، و ابعاد زندگی اجتماعی انسان سخن گفت. آخرین سخنران بخش اول این رویداد، امیر بیات بود، وی مدل‌های کسب و کار در متاورس را برشمرد و تأکید کرد که می‌توان با وجود تحریم‌ها نیز، مشکل مالی و کسب و کار در این فضا را مرتفع ساخت.

محمد یونسی به عنوان یکی از سخنرانان بخش دوم این رویداد درباره نقش دولت‌ها در تنظیم‌گری متاورس سخن گفت و شیوه اعمال حاکمیت در متاورس و حفظ حقوق و داده‌های کاربران را مورد توجه قرار داد. حسین شیخ الاسلامی دیگر سخنران این همایش، به ابعاد سینمایی متاورس اشاره کرد و از تاسیس چند هزار سال سینمایی در متاورس خبر داد. او با اشاره به دگردیسی تصویر در سینمای نو در عصر پسادیجیتال، بر این تاکید کرد که به زودی ما به متاورس خواهیم پیوست و این اصلا دور نیست. محمدرضا شرفی سخنران بعدی همایش در خصوص گذشته، حال و آینده متاورس با محوریت تاثیر فناوری بر صنعت مالی صحبت کرد و سهیل نیکزاد آخرین سخنران این رویداد، به بحث دارایی و مالکیت در متاورس پرداخت.