علامت های تجاری ،نشانه هایی هستند که یک کسب و کار را از کسب و کار دیگر متمایز می کنند. این علامت ها می توانند از حروف و اعداد و لوگو و … تشکیل شده باشند.

انتساب علائم تجاری به کالا و خدمات شخصیتی تجاری می بخشد و آن ها را از کالا و خدمات مشابه و رقیب متمایز می کنند.

اما در کنار تمام فوایدی که ثبت علائم تجاری برای شما به همراه خواهد آورد؛ عدم ثبت آن ریسک فراوانی به دنبال داشته و می تواند شما را با مشکلات بیشماری رو به رو سازد:

  • با عدم ثبت علامت تجاری، حمایت قانونی قانونگذار را از دست می دهید:

به لحاظ قانونی اگر علائم تجاری خود را ثبت نکرده باشید مورد حمایت قانونگذار قرار نخواهید گرفت مگر آنکه اثبات نمایید که شما مالک اصلی آن علامت هستید و طرف مقابلتان در دعوا از علامت تجاری شما سوء استفاده کرده است. در این صورت قانون از شما حمایت می کند و طرف مقابل را مجبور به تعویض اسم و پرداخت غرامت می نماید. اما همواره به این موضوع توجه داشته باشید که اثبات اینکه علامت تجاری در واقع به شما تعلق دارد در غالب موارد بسیار دشوار و حتی گاهی غیر ممکن است . بنابراین اولین لطمه ای که به خود می زنید آن است که فرصتی برای شکار علامت تجاری خود توسط رقیبان فراهم می آورید.

  • با عدم ثبت علامت تجاری، قربانی سوء استفاده سودجویان می شوید:

احتمالا شما زحمت بسیار زیادی برای تولید محصولات یا ارائه خدمات با کیفیت در بازار کرده اید و پس از سال ها تلاش توانسته اید اعتبار و شهرتی برای خود بدست آورید. با این وجود خطر اینکه علامت تجاری شما توسط عده ای از سودجویان کپی برداری شود همواره وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی اگر علامت  خود را ثبت نکرده باشید تقریبا هیچگونه دفاعی در برابر این سودجویان نخواهید داشت .

  • با عدم ثبت علائم تجاری از رقابت با رقیبان جا می مانید :

شما محصول و خدماتی با کیفیت ارائه می دهید اما به این نکته توجه داشته باشید که محصولات شما نیاز دارند که در دنیای محصولات مشابه شناخته شوند.

برای شناخته شدن شما باید محصولات خود را تبلیغ و بازاریابی کنید و برای این کار لاجرم باید علامت تجاری معتبر داشته باشید.

 در واقع باید گفت محصول شما برای به پرواز در آمدن در کنار محصولات دیگر به دو بال نیاز خواهد داشت. یکی از این بال ها کیفیت خود و دیگری شهرت شماست که تحقق آن جز با برخورداری از یک علامت تجاری معتبر میسر نخواهد بود.

  • با عدم ثبت علامت تجاری در اعتماد سازی مشتریان شکست می خورید:

در بازار متلاطم این روز ها به نظر شما مهم ترین عاملی که مشتریان را به خرید یک محصول یا خدمات متمایل می کند چیست؟ احتمالا پاسخ شما آن است که مشتریان به سمت محصولاتی می روند که شناخته شده اند و به آن ها اعتماد دارند. آن ها می دانند که با خرید محصول مورد نظر پشیمان نخواهند شد. حال تصور کنید که مشتری وارد فروشگاه شده و ده محصول مشابه با محصول شما ببیند که برخی از آن ها علامتی مشابه با علامت تجاری شما دارند. اولین پیامد چنین وضعیتی از بین رفتن اعتماد مشتری نسبت به علامت تجاری محصول شماست. بنابراین بسیار مهم خواهد بود که با ثبت علامت تجاری جلوی استفاده دیگران از علامت های تجاری مشابه را بگیرید.

  • با عدم ثبت علامت تجاری فرصت های جذب سرمایه را از دست می دهید:

همانطور که می دانید شما برای اینکه بازار محصولات و خدمات خود را توسعه دهید نیازمند سرمایه خواهید بود و احتمالا این موضوع را نیز می دانید که مسیر تامین سرمایه بسیار دشوار است. یکی از عواملی که می تواند مسیر تامین سرمایه شما را هموارتر کند داشتن یک علامت تجاری معتبر و شناخته شده است. بدین ترتیب شرکت ها، بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری، سازمان ها و ارگان های دولتی آسان تر می توانند به شما اعتماد کنند و سرمایه و  وام و تسهیلات بانکی در اختیارتان قرار دهند.

  • با عدم ثبت علامت تجاری، خود را از داشتن نمایندگان متعدد محروم می کنید:

یکی از مهم ترین مزیت های ثبت علائم تجاری، اعطای نمایندگی از طریق آن است. به این نحو شما با اعطای مجوز به دیگران برای فعالیت زیر سایه علامت تجاری شما، نه تنها اعتبار و شهرت بیشتری کسب می کنید؛ بلکه خود را در درآمد بدست آمده از طریق آنان نیز سهیم می کنید.

 درصورتی که علامت تجاری خود را ثبت نکرده باشید کمتر کسی تمایل خواهد داشت که فعالیت خود را روی پایه های تجارت شما که هر لحظه ممکن است ویران شود استوار کند.

ثبت علامت

چگونه علائم تجاری خود را ثبت کنم؟

ثبت علائم تجاری بر اساس قانون ثبت علائم تجاری،اختراعات و طرح های صنعتی و آیین نامه اجرایی در اداره ثبت علامت تجاری و به صورت اینترنتی از طریق سامانه ثبت علائم تجاری به آدرس https://iripo.ssaa.ir/ صورت می گیرد. مدت حمایت از علائم ثبت شده 10 سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه می باشد .

بعد از گذشت 10 سال ، مالکین علائم می توانند ظرف 6 ماه به تمدید علامت خود اقدام کنند.

انتخاب چه علائم تجاری ممنوع است؟

مطابق با ماده 5 قانون قانون ثبت علائم و اختراعات ایران، ثبت برخی از علائم تجاری ممنوع است. بنابراین حتما به این نکته توجه داشته باشید که علائم تجاری شما مشمول این موارد نگردد. ماده 5 مقرر می دارد:

هیچ یک از علائم ذیل را نمی‌توان به عنوان علامت تجارتی اختیار نمود و یا آنها را یکی از اجزاء یک علامت قرار داد:
1 – بیرق مملکتی و سلطنتی ایران و هر بیرق دیگری که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجارتی منع کند – علامت شیر و خورشید -‌نشانها – مدالها و انگهای دولت
ایران.
2 – تمثال پادشاه و ولیعهد مگر با اجازه مخصوص.
3 – کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل شاهنشاهی – سلطنتی – دولتی و امثال آن.
4 – علامات مؤسسات رسمی مانند شیر و خورشید سرخ و صلیب احمر و نظائر آن.
5 – علائمی که مخل انتظامات عمومی و یا منافی عفت باشد.

هر آنچه که تاکنون مطرح کردیم ضرورت ثبت علائم تجاری را بازگو می کند. پس اگر کسب و کاری دارید بهتر است هر چه سریع تر در خصوص ثبت علامت تجاری خود اقدام کنید. پیشنهاد ما به شما این است که برای سهولت و تسریع فرآیند ثبت از کمک مشاوران متخصص فینولا در این حوزه بهره بگیرید.