متاورس چیست ؟

متاورس (Metaverse) را می‌توان به عنوان یک فضای مجازی چند کاربره در زمان واقعی تعریف کرد که در آن افراد در سراسر جهان می‌توانند از طریق یک شبکه به هم متصل شوند، همزیستی کنند، شخصی اجتماعی برای خود خلق کنند و به مبادله ارزش (در قالب دارایی‌های مجازی) بپردازند. چیزی که Metaverse را از یک تجربه چند نفره سنتی متمایز می‌کند، توانایی مردم برای ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوا برای شکل دادن به دنیای اطرافشان در تنظیمات کم و بیش پایدار است. یک نمونه روشن در این زمینه، World of Warcraft است که نزدیک به چند دهه است که با متاورس مجازی و دیجیتال در دنیای مبتنی بر اقتصاد دیجیتال و مجازی حضور پر رنگی دارد.
متاورس در واقع محل تلاقی فناوری های نوین است که یکی از آرزوی های بشر برای ایجاد زندگی ارمانی ماورای زندگی حقیقی را فراهم اورده است.
شاید ایده متاورس ایده جدیدی نباشد و سال ها پیش شرکت های بزرگی در پی ایجاد یک جهان موازی در دنیای دیجیتالی بوده اند تا بشر بتواند رویا ها و تخلیات خود را در آن محقق نماید.
در این سال ها بازی های بسیاری تولید شدند که به اینترنت متصل شده و این امکان را به ما ارائه می دادند تا با ایجاد اواتار خود به دنیای بازی وارد شده و با سایر افرادی که به صورت انلاین وارد بازی شده اند هم بازی شویم.
اما فناوری هایی مانند بلاکچین، واقعیت مجازی(Virtual Reality یا VR)، واقعیت افزوده(Augmented reality یا AR)، اینترنت پرسرعت، فضای ذخیره سازی ابری کمک کرده تا این رویای دیرین برنامه نویسان محقق شود.
حال باید دید این فضا در آینده چه مخاطراتی خواهد داشت و بستر چه جرایمی را مهیا میکند!

1: جعل هویت

با توجه به اینکه اشخاص میتوانند با هویت دیگر مانند نام و مشخصات مستعار، تصویر یا آواتار خود ساخته وارد این دنیای مجازی شوند که کاملاً با هویت واقعی خود متفاوت است  قطعا اشخاصی به قصد ضربه زدن به دیگران اقدام به ایجاد هویت مجازی با نام و تصویر دیگری مینمایند تا در این فضا به اعتبار افراد خدشه وارد نماید.
بنابراین احراز هویت میتواند جلوی برخی از سو استفاده های این دنیا را بگیرد.

2: هک و سرقت

در آینده ای نه چندان دور در متاورس بستر معاملات آنلاین فراهم خواهد آمد که بلاکچین به این امر بسیار کمک خواهد نمود.

کاربران دارایی های دیجیتالی در این فضا بدست آورده و یا با ارز دیجیتال در کیف پود خود با دیگر کاربران به انجام معاملات خواهند پرداخت.

اما هکر ها از هر فرصتی برای سرقت اطلاعات و یا دارایی های دیجیتال شما سو استفاده خواهند نمود .
پس یکی از مهمترین مسادل در متاورس امنیت اطلاعات و حفاظت از داده هاست که باید جدی گرفته شود.

3: کلاهبرداری و فریب

هرآنچه که در متاورس شکل خواهد گرفت مانند دنیای واقعی دارای ارزش خواهد شد بنابراین افراد سودجو در کمین هستند تا افراد ساده لوح را فریب دهند. هنوز که متاورس چندان توسعه نیافته افراد شیادی پیدا شده اند که به دروغ اقدام به فروش زمین در متاورس میکنند.
حال تصور کنید که این فضا توسعه یابد و هزاران نفر قصد توسعه فعالیت خود در این فضا داشته باشند ان وقت فرصت خوبی برای شیادان فضای مجازی فراهم خواهد آمد که ثروت هنگفتی با دروغ و فریب به جیب بزنند.
پس برای هرگونه ارائه سرویس یا معامله در متاورس باید کارگزاران تایید شده وجود داشته باشند تا مشتریان بتوانند به آنها مراجعه کنند و همچنین قابلیت استعلام دارایی ها در شبکه بلاکچین باید به راحتی فراهم آید.
این فضا حتی موقعیتی را فراهم میکند تا افراد یکدیگر را در این فضا فریب دهند و هم در دنیای متاورس هم در دنیای واقعی ابرو و اموال اشخاص را در معرض تهدید جدی قرار دهند. بنابراین برای ارتباط گیری با اشخاص باید احتیاط نمود.

4: هتک حیثیت

فضای مجازی امکان فعالیت ناشناس را به دیگران می دهد و همانطور که امکان فعالیت با هویت جعلی را میسر کرده است پس قطعاً افرادی که قصد لطمه زدن به هیثیت یا آبروی دیگران را داشته یا اینکه از ابراز خشونت زبانی یا رفتاری ابایی ندارند میتوانند آزادانه در این فضا به دیگر کاربران توهین و یا تهدید نمایند یا حتی اعمال خشونت و پرخاشگری کنند .

اینگونه رفتار ها هرچند در دنیای مجازی رخ می دهد اما از آنجا که در آن فضا هم افراد دارای هویت مستقلی می شوند هتکک هیثیت میتواند دارای مجازات باشد بماند که این رفتار ها در روحیه افراد خارج از فضای متاورس هم تاثیر می گذارد.

5: افشای اسرار و اطلاعات خصوصی

همه ما سالهاست در دنیای اینترنت از خودمان رد و اثری گذاشته ایم که منجر به گرد آوری اطلاعات بسیاری درباره ما  توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنت مانند گوگل شده که حتی از این اطلاعات استفاده تجاری و نظامی و سیاسی نیز شده است.
حال تصور کنید در این فضا شما حالات و رفتار های درونی خود را برای دیگر کاربران افشا می کنید یا اسرار خود را به کاربران دیگردر این فضا مطرح میکنید غافل از این که شخص سومی همواره ناظر و حاضر براین فضاست و آن کسی نیست جز صاحب و اپراتور متاورس !
بنابراین این دنیا دارای کنترل بسیاری بر داده های شخصی افراد دارد و این کنترل و ذخیره سازی داده میتواند به کنترل بیشتر بر جامعه بشری شود.
زمینه ها را برای سو استفاده از انسان ها از طریق تهدید یا افشای اطلاعات یا جاسوسی فراهم آورد.

هرچند کاربران دیگری که از اطلاعات ما باخبرند میتوانند در دنیای واقعی نیز از این طالاعات سو استفاده کنند پس حتی المقدور باید از افشای هویت واقعی خود با کاربران ناشناس خودداری کنیم و باید حواسمان باشد که در این فضا نباید اطلاعاتی را افشا کنیم که کار دستمان بدهد.

 

تهیه و تنظیم :